mån januari 30 12:00 2006 i kategori Produktmeddelanden

Ny familjemedlem i 70-åriga Hakkapeliitta-familjen:


Nokian Hakkapeliitta 5 ger ännu bättre grepp med hjälp av nya innovationer



Nokian Hakkapeliitta 5 heter efterföljaren till Nokian Hakkapeliitta 4 som har fått mycket positi-va omdömen från konsumenterna. Nokian Tyres produktutveckling har nu ännu en gång lyck-ats ta fram ett nytt dubbdäck som har bättre grepp och egenskaper än sin föregångare. Det nya däcket är som alla andra Nokian Tyres produkter speciellt utvecklat för varierande och krävande nordiska förhållanden.

I utvecklingen av Nokian Hakkapeliitta 5 användes helt nya produktutvecklingsmetoder för att ytterli-gare öka säkerheten och köregenskaperna.

–Utvecklingen av Nokian Hakkapeliitta 5 krävde mycket stor precision. För att kunna utveckla ett ännu bättre däck måste man verkligen fördjupa sig i hur ett vinterdäck fungerar. Vi satte oss bokstav-ligen talat mellan däcket och vägen för att så exakt som möjligt kunna forska i hur däckmönstret och dubbarna uppför sig vid kritiska lägen, säger produktutvecklingschef Teppo Huovila.

Bland annat analyserades hur dubbar, gummiblandningar och lameller fungerar både var för sig och i samspel. En mängd tester gjordes både inomhus och ute. Datamodeller som beskrev däckets funk-tion och arbetet i laboratorium för att utveckla nya gummiblandningar ledde fram till även okonventio-nella lösningar.

Björnklo och fyrkantiga dubbar ger maximalt grepp

Flera nya tekniska innovationer ger Nokian Hakkapeliitta 5 ett mycket bra grepp. Björnklo kallas in-novationen som ökar däckets grepp ytterligare. På mönsterklackarnas framkanter, mellan lamellerna finns en kloformad flik med vassa kanter, som vi kallar björnklo. Dess uppgift är att förspänna och stödja dubbarna. Tack vare björnklon håller sig dubbarna ständigt i idealläge, även vid inbromsning och hårda sidorörelser. Dubbarna vrids inte, vilket ger maximalt grepp. Speciellt greppet vid skulder-området, som är den mest kritiska regionen vid inbromsning, är betydligt bättre.

Nokian Tyres presenterade den fyrkantiga dubben när Nokian Hakkapeliitta 4 lanserades för tre år sedan. På det nya däcket har den fyrkantiga dubben utvecklas vidare så att även dubbkroppen är fyrkantig. Tidigare var endast dubbstiftet av hårdmetall och den nedre delen av flänsen fyrkantiga. Den fyrkantiga dubbkroppen ger två fördelar: dubben har bredare stöd än tidigare, vilket ger bättre isgrepp och dubben förankras i gummiblandningen ännu bättre. Däcket har säkra köregenskaper under hela sin livslängd.

Den nya fyrkantiga dubben är en miljövänlig dubb. VTT i Finland (motsvarande VTI i Sverige) jämför-de hur mycket olika dubbdäck sliter på vägarna. Testet visade att nya Nokian Hakkapeliitta 5 orsaka-de 30 procent mindre vägslitage än konkurrentens nyaste dubbdäck.

Flera förbättringar på däckets konstruktion och slitbana ökar väggreppet . På skulderområdet finns antisladdspår som förbättrar greppet i kurvor. Vid häftiga rörelser i sidled greppar antisladdspårens skarpa kanter fast på vägen.

På slitbanans mittområde finns en dubbelklackskonstruktion som förbättrar stabiliteten och körre-sponsen. Den nya mönsterformgivningen gör att däcket rullar tyst.

De förlängda mönsterklackarna på skulderområdet har som uppgift att ge bra grepp i snö och att öka däckets sidostabilitet på torra vägar.

Fyra gummiblandningar ger toppegenskaper

I utvecklingen av det nya däcket utnyttjades kunskaper från utvecklingsarbetet av sommardäcket No-kian Z för höga hastigheter. Likt Nokian Z har även nya Nokian Hakkapeliitta 5 en slitbana med flera olika gummilager. Slitbanan på Nokian Hakkapeliitta 5 heter quattrotread och tillverkas av fyra olika gummiblandningar. Ingen annan däcktillverkare har tidigare använt samma konstruktion på sina vin-terdäck.

Användningen av fyra olika gummiblandningar ger optimerad körstabilitet och dubbfunktion. Tack vare den nya slitbanekonstruktionen är även däckljudet lågt.

Däcket kan kommunicera

Nokian Hakkapeliitta 5 har utvecklats för krävande bilförare som vill köra säkert även när det är riktigt halt. Det finns ingen prutmån när det gäller körsäkerheten. För att öka säkerheten på ett vinterdäck krävs ständigt nya tekniska innovationer. Det är det enda sättet att utveckla ett säkert och övertygan-de däck.

Utöver stora kreativa innovationer ökas säkerheten även med hjälp av små smarta uppfinningar. Det nya däcket har en slitagevarnare som visar det återstående mönsterdjupet i millimeter.

Däcket har även fyra vinterslitagevarnare. På bottenklackarna vid mitten av däcket finns speciella snöflingemärken. När de slits bort innebär det att däcket inte längre har lika säkra vinteregenskaper.

Det är viktigt att köra in nya dubbdäck. Det påverkar dubbarnas hållbarhet och hur de sätter sig fast i däcket. Under de första 50 milen ska man undvika häftiga accelerationer, inbromsningar och kurvtag-ningar. Därför finns kring varje dubb en inkörningsindikator som försvinner när däcket har körts in.

På däcksidan finns en inforuta där man kan markera däckets placering och lufttrycksrekommenda-tion.

Försäljningen av Nokian Hakkapeliitta 5 börjar hösten 2006. Däcket säljs på Nokian Tyres viktigaste marknader i Sverige, Norge, Finland och Ryssland.

För ytterligare information kontakta Nokian Tyres plc:

- Teppo Huovila, produktutvecklingschef, tel. +358 3 340 7701, [email protected]

- Matti Morri, teknisk kundservicechef, tel. +358 3 340 7621, [email protected]

- Allan Ostrovskis, utvecklingschef, tel. +46 70 2448 820, [email protected]

- www.nokiantyres.com & www.hakkapeliitta5.com
- Nokian Hakkapeliitta 5 produktsida