FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
fre februari 6 04:19 2009 i kategori Produktmeddelanden

Nokian Hakkapeliitta 7 – ännu mer säkerhet och komfort



Ny dubbteknik ökar greppet och minskar vägslitaget.



Nokian Tyres lanserar ett nytt dubbdäck Nokian Hakkapeliitta 7 som bland annat har ett nytt mönster och en ny Air Claw Technology, som är en kombination av ny dubbteknik och speciella luftdämpare. Den nya tekniken minskar vägslitaget samt ger bekväma och tysta köregenskaper och ännu bättre grepp. Det nya däcket har utvecklats för dagens nordiska vinterförhållanden med varierande väglag, från barmark till isiga och snötäckta vägar. Det nya däcket skapar också betydligt mindre partiklar än sina konkurrenter.
Väg- och trafikforskningsinstitutet VTI har jämfört hur mycket PM10 och PM2,5 partikelutsläpp Nokian Hakkapeliitta 7 och tre konkurrentdäck skapar. Testresultatet visar att Nokian Hakkapeliitta 7 har upp till 70 procent lägre partikelutsläpp än konkurrentdäcken.

Det nya dubbdäcket innehåller många egenskaper som konsumenterna känner igen från föregångaren Nokian Hakkapeliitta 5 som har fått höga poäng i däcktester. Ett av de viktigaste utvecklingsmålen var att förbättra däckets komfortabla köregenskaper, utan att äventyra grundkaraktären för ett balanserat vinterdäck, framförallt goda greppegenskaper.

– Nokian Hakkapeliitta 5, som lanserades år 2006, har vunnit många däcktester i flera länder. Det satte ribban mycket högt när det var dags att börja utveckla en efterföljare till däcket. Som experter på vinterförhållanden förväntades det av oss att vi kan presentera något nytt igen, något banbrytande inom däckteknik, säger Teppo Huovila, produktutvecklingschef på Nokian Tyres.

En kameleont som ändrar sig efter väglaget



Kännetecknande för alla Nokian Hakkapeliitta däck är mycket goda säkerhets- och greppegenskaper. Det nya däcket ger säkra och komfortabla köregenskaper både på barmark och på våta, isiga och snötäckta vägar. Nokian Hakkapeliitta 7 är som en kameleont som anpassar sina egenskaper efter väglaget, för att vid alla lägen ge bästa möjliga grepp och komfort.

– Dagens vinterkörning sker huvudsakligen bekymmerlöst och i förhållanden som inte skapar några större problem. Däcken måste då fungera så att föraren kan njuta av körningen. Utöver god komfort måste vinterdäcken även ge säkerhet och grepp när väglaget överraskande blir halt. Jag skulle jämföra dessa däckegenskaper med bilens krockkudde som alltid ska ha beredskapen att ge skydd när det verkligen behövs, säger Teppo Huovila.


Nokian Hakkapeliitta 7 har en ny dubbteknik med flera innovationer som ger däcket den goda komforten och stabila köregenskaper. Den innovationen som påverkar körkomforten mest påminner om dämpningen på sportskor av hög kvalitet. Precis som sportskor har det nya däcket lufthål som dämpar dubbslaget mot vägen och däcket rullar mjukt och tyst. Nokian Hakkapeliitta 7 lyckas kombinera säkerhet och utmärkt grepp med hög komfort.

Luftdämpare ger mjukt dubbslag



Föregångaren Nokian Hakkapeliitta 5 har så kallade björnklor som effektiviserar dubbfunktionen. Innovationen fungerar mycket bra och ökar vintergreppet. Även nya Nokian Hakkapeliitta 7 har denna innovation. Björnklor håller dubbarna i rak position genom att spänna mönsterklackarna optimalt vid inbromsning.

Utöver det utmärkta greppet ger det nya däcket mycket mjuk körupplevelse, tack vare den nya innovationen luftdämpare och Eco Stud System som även föregångaren har.

På mönsterklackarnas framkanter finns luftdämpare som är formade som droppformade små kammare. Deras uppgift är att ge mjukare dubbslag mot vägen samtidigt som de ska minska dubbarnas vibration vid vägkontakt. Luftdämpningstekniken minskar också vägslitaget samt däckljudet och gör att dubbarna håller längre. Den här helt nya dubb/luftdämpningsinnovationen kallas för Air Claw Technology.

Nokian Hakkapeliitta 7 har helt nya så kallade ankardubbar som är breda och har många kanter. Dubbarna ger bättre grepp vid körning rakt fram och vid acceleration samt inbromsning. Sidogreppet har förbättrats med hjälp av en nyformad bottenfläns som är bredare än tidigare.

Nokian Hakkapeliitta 7 har en vidareutvecklad version av Eco Stud System, som även finns på andra Hakkapeliitta vinterdäck, och det har särkskilt utvecklats för att arbeta väl ihop med de nya ankardubbarna. Eco Stud System har en dubbdyna som effektiviserar dubbarnas funktion och dämpar dubbslagen mot vägen.

Nokian Hakkapeliitta 7 har en ny cap & base konstruktion. Det ytterst robusta bottenlagret låser stadigt dubbarna i mönsterklackarna och ger också bättre och stabilare köregenskaper på barmark.

Air Claw Technology, kombinationen med ankardubbar och luftdämpning, ger både komfortabla och säkra köregenskaper utan kompromisser. Ankardubbar och björnklor ger hållbar säkerhet, ännu bättre grepp vid acceleration och inbromsning samt mycket god slitstyrka. Nya Nokian Hakkapeliitta 7 kompletterar väl olika körkontrollsystem i moderna bilar.

Samtliga Nokian Hakkapeliitta 7 däck dubbas i fabriken vilket garanterar hög kvalitet och att dubbarna fungerar optimalt.

Slitbanegummiblandning ger gott vintergrepp, slitstyrka och lågt rullmotstånd



Efter många tester, prover och omfattande utvecklingsarbete har Nokian Tyres materialutvecklingsavdelning lyckats utveckla en helt ny gummiblandning för slitbanan, optimerad för dagens nordiska förhållanden. Den nya blandningen innehåller naturgummi, silica och rapsolja i en kombination som aldrig tidigare använts. En ny typ av silan (så kallad Cryo-silan) gör att kombinationen silica/naturgummi fungerar mer effektivt i varierande vinterförhållanden. Tidigare har det varit mycket svårt att få en stor mängd silica och naturgummi att fungera bra ihop. Silica används istället för kimrök som bindningsmedel i ett däck.

Den nya gummiblandningen ger mycket bra vintergrepp i svåra förhållanden, god slitstyrka och bättre våtgrepp. Rapsoljan ger däcket bra skydd mot rivskador samt ökar is- och snögreppet. Den stora halten av silica i gummiblandningen ger däcket mycket lågt rullmotstånd, vilket minskar både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Nytt mönster ger stabila köregenskaper



Nokian Tyres har alltid varit en föregångare när det gäller utvecklingen av dubbdäck. Efter många tester visade det sig att bestämd rullriktning och symmetriskt mönster är de bästa alternativen för ett dubbdäck.

Det nya däcket har en aning smalare och ett mer slutet mönster. Slitbanans mittzon är rätt så sluten vilket ger bättre köregenskaper på barmark. Mittribban stabiliserar köregenskaperna och förbättrar sidogreppet.

Däckets skulderområden är relativt raka och smala. Dubbplaceringen är bred och snö samt slask fastnar inte i det nya mönstret.

Slaskkil



För sina friktionsdäck, avsedda för den centraleuropeiska marknaden, har Nokian Tyres utvecklat så kallad slaskkil som förbättrar greppet i slask. Nokian Hakkapeliitta 7 har dubbla slaskkilar på däckets båda skuldror. Slaskkilens kilformade kanter plogar effektivt bort slask mellan däcket och vägen.

Mer säkerhet och information om däckslitaget



Mitt på slitbanan, bredvid varandra finns slitagevarnaren (Driving Safety Indicator, DSI) och snöflingan. Slitagevarnaren finns på alla Nokian däck. Siffrorna mitt på däcket visar huvudspårens mönsterdjup i millimeter, när däcket slits försvinner numren ett i taget. För att ge säkra vinteregenskaper bör vinterdäcket ha ett mönsterdjup på 4-5 millimeter.

Snöflingan ökar säkerheten ytterligare. Den är synlig tills cirka 4 millimeter av mönstret finns kvar. När den inte längre syns är det tecken på att däcket inte längre har säkra vinteregenskaper.

Nokian Hakkapeliitta 7 har ett mycket brett sortiment, 49 dimensioner från 13 tum upp till 20 tum. I sortimentet finns också världens första skräddarsydda dubbdäck för Porsche, speciellt utvecklat för nordiska förhållanden i hastighetsklassen H.

Som en markering för den lyckade produktutvecklingen hoppade man över siffran 6 i namnet och däcket heter alltså Nokian Hakkapeliitta 7.

Försäljningen av Nokian Hakkapeliitta 7 börjar under våren 2009 på Nokian Tyres viktigaste marknader i Norden, Ryssland, Kazakstan, Vitryssland och Ukraina.

För ytterligare information kontakta Nokian Tyres plc:

· Teppo Huovila, produktutvecklingschef, tel: +358 10 401 7701, teppo.huovila@nokiantyres.com

· www.nokiantyres.com
Produktsida: Nokian Hakkapeliitta 7