FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tor januari 24 10:10 2008 i kategori Produktmeddelanden

Nokian Hakkapeliitta R nytt dubbfritt vinterdäck för nordiska förhållanden



Rullar säkert på isiga, snöiga och våta vintervägar



Nokian Tyres lanserar ett nytt dubbfritt vinterdäck Nokian Hakkapeliitta R. Däcket har utvecklats för nordiska vinterförhållanden och speciellt våtegenskaperna har blivit betydligt bättre. Detta har dock inte skett på bekostnad av vintergreppet. Däcket ger bättre grepp och köregenskaper i extrema vinterförhållanden än sin föregångare Nokian Hakkapeliitta RSi som länge var testvinnare. Nya Hakkapeliitta R är också miljövänlig. Däckets mycket låga rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. I tillverkningen används enbart renade oljor.

Miljöfrågorna har stor fokus på Nokian Hakkapeliitta R. På däcksidan av nya Hakkapeliitta R står texten ultra low rolling resistance. Det innebär att däcket har ett mycket lågt rullmotstånd, vilket minskar både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Bränsleförbrukningen blir upp till en halv liter lägre per tio mil.

Lägre rullmotstånd har inte försämrat däckets vinteregenskaper. Däcket har kortare bromssträcka på isiga, snötäckta och framförallt på våta vägar än sin föregångare Nokian Hakkapeliitta RSi.

Som alla andra Nokian Tyres produkter tillverkas det nya däcket miljövänligt, utan skadliga cancerframkallande oljor. Nokian Tyres började redan 2005, som första däcktillverkare i världen, använda så kallade lågaromatiska, renade oljor i sin produktion.

Bra grepp både på våta och isiga vägar

Klimatförändringarna har lett till att vintrarna blir allt mer nyckfulla. Extrema väderförhållanden och snabba växlingar när det gäller temperatur och väderlek blir vanligare. Det blir allt oftare snöblandat regn och temperaturer kring noll. Resultatet blir ishala vägar och besvärligt väglag. Detta var utgångspunkten för utvecklingsarbetet av Nokian Hakkapeliitta R. Däcket ska klara av alla nu aktuella vinterförhållanden från regnvåta vägar till rena vinterförhållanden.

Det nya däcket har en helt ny gummiblandning som innehåller både silica och miljövänlig rapsolja. Gummiblandningen ger både bättre våt- och isgrepp samt gör däcket mer hållbart.

Pumplameller forslar bort vatten

Ett viktigt mål i utvecklingsarbetet var att förbättra våtgreppet. Det nya däcket har patenterade så kallade pumplameller som ger bättre grepp både på våta och isiga vägar. Mönsterklackarna på däckets skuldror har fickformade lameller som tar bort - eller pumpar bort - vatten effektivt mellan däcket och vägen och ger maximalt grepp.

Däcket har en bestämd rotationsriktning och slitbanan är täckt med ett tätt nät av lameller som förbättrar greppet ytterligare. Det nya däcket har effektiva så kallade bromsningsförstärkare, som utvecklades redan för Hakkapeliitta RSi.

Säkert och utan överraskningar även vid överraskande situationer

Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har ibland kritiserats för att ha sämre köregenskaper än till exempel dubbdäck. Det har sagts att köregenskaperna inte är exakta och att styrresponsen är dålig. Nokian Hakkapeliitta R bevisar motsatsen.

– Vi utvecklade Nokian Hakkapeliitta R speciellt för nordiska förhållanden. Det nya dubbfria vinterdäcket ger logiska köregenskaper utan överraskningar, oavsett om det finns snö, is eller slask på vägen. Däcken måste ge exakta och konsekventa köregenskaper vid filbyte och omkörning samt i en kurva, säger produktutvecklingschef Teppo Huovila.

Nokian Hakkapeliitta R ger en god styrrespons som hjälper föraren att känna förändringar i friktionen. Däcket ger en god säkerhetsmarginal och varnar i god tid om det finns risk för sladd och samarbetar med anti-sladdsystemet på ett optimalt sätt.

Det nya däcket har en slitbanekonstruktion med flera gummilager som speciellt är utvecklat för ett friktionsdäck och en ny gummiblandning som ger mycket stabila köregenskaper oavsett väglaget. Placeringen av mönsterklackarna förbättrar styrresponsen också på spåriga vägar.

Däcket har hastighetsklassmärkning R (170 km/h), vilket är högre än vad de flesta av konkurrenterna har.

Marknadens bredaste sortiment

Nokian Hakkapeliitta R har på däcksidan en ny markering ”ultra low rollings resistance”. Däcket har också redan välkända Nokian-innovationer som slitagevarnare och inforuta.

Slitagevarnaren (Driving Safety Indicator, DSI) visar med tydliga siffror hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar. På inforutan kan bilägaren märka däckets placering vilket underlättar arbetet närt det är dags att montera däcken nästa gång.

Nokian Tyres kan erbjuda marknadens bredaste sortiment av vinterdäck och Hakkapeliitta R finns i 44 olika dimensioner från 13 tum till 20 tum. Försäljningen av Nokian Hakkapeliitta R börjar hösten 2008. De viktigaste marknaderna är Norden och Ryssland.

För ytterligare information kontakta:

Teppo Huovila, produktutvecklingschef, tel. +358 10 401 7701,
teppo.huovila@nokiantyres.com

Antti-Jussi Tähtinen, marknadschef, tel. +358 10 401 7940,
antti-jussi.tahtinen@nokiantyres.com

Allan Ostrovskis, utvecklingschef, tel. 070-2448 820,
allan.nokian@telia.com

Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR
Produktsida: Nokian Hakkapeliitta R