tor oktober 11 04:08 2007 i kategori Produktmeddelanden

Nokian Hakkapeliitta RSi det mest ekonomiska däcket – lägre bränsleförbrukning och miljöpåverkan



Det börjar bli dags att byta till vinterdäck. Majoriteten av bilägarna tror att bränsleförbrukningen kommer att öka när bilen har vinterdäck. Sanningen är dock att den nya generationens nordiska vinterdäck har lågt rullmotstånd, vilket minskar bränsleförbrukningen och därmed blir även koldioxidutsläppen lägre. Flera testresultat visar att Nokian Hakkapeliitta vinterdäck rullar mest ekonomiskt. Allra lättast rullar det dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta RSi som speciellt har utvecklats för nordiska förhållanden.

Rullmotståndet påverkar miljön under däckets hela livslängd. Ju lättare däcket rullar, desto mindre förbrukar bilen bränsle och släpper ut koldioxid. Med rullmotståndet menas energin som förbrukas när däckets form ändras vid kontakt med vägen. Med hjälp av däckets konstruktion och materialval kan man påverka formförändringen och därmed energiförbrukningen som den kräver.

Klokt däckval sparar miljön och pengar


Rullmotståndet mäts med ett friktionsvärde. Ju större friktionsvärdet är desto tyngre rullar däcket. Moderna däck har ett friktionsvärde på cirka 1,0 – 1,2.

Rullmotståndet på Nokian Hakkapeliitta RSi ligger klart under friktionsvärdet 0,9. Jämfört med konkurrenterna är värdet det lägsta. Till exempel i den vanliga dimensionen 205/55 R 16 har Nokian Hakkapeliitta RSi 36 procent lägre rullmotstånd än konkurrenterna med det högsta rullmotståndet.

Närmare 40 procents skillnad i rullmotståndet innebär att däcket med högst rullmotstånd förbrukar cirka 6 procent mer bränsle än Nokian Hakkapeliitta RSi. Med rätt däckval kan bilägaren både spara miljön och pengar. Med dagens bränslepriser kan en bilist som kör 4 000 mil om året spara cirka 3 000 kronor om man kör med däck som har lägst rullmotstånd. Samtidigt minskar även bilens koldioxidutsläpp betydligt.

Den ledande ryska biltidningen Za Rulem jämförde vinterdäckens bränsle-ekonomi. Tidningen testade 19 olika däckmodeller, både dubbdäck och dubbfria vinterdäck. Det mest ekonomiska dubbdäcket var Nokian Hakkapeliitta 5 och i klassen dubbfria vinterdäck Nokian Hakkapeliitta RSi.

Båda Hakkapeliitta däck hade en förbrukning på 0,55 liter bränsle per mil en hastighet på 90 km/h. Förbrukningen var 5,5 procent lägre än på bilarna som hade däck med det högsta rullmotståndet (Za Rulem, 9/2007).

Säkerhet med respekt på miljön



Säkerhet och miljövänlighet styr utvecklingsarbetet på Nokian däck. Ett av målen är att minska rullmotståndet utan att försämra säkerheten. Optimeringen av däckets energiekonomi har varit ett av de centrala målen i utvecklingsarbetet av nya däck i cirka tio års tid. Rullmotståndet ingår som en viktig del i testen av nya däck.

Nokian Tyres utvecklar miljövänliga produkter. I fabrikerna i Nokia i Finland och i Vsevolozhsk i Ryssland används råvaror, produktionsprocesser och tekniker som belastar miljön så lite som möjligt.

Som första däcktillverkare i världen slutade Nokian Tyres att använda skadliga oljor i produktionen av däck i slutet av 2004. Sedan dess används endast renade oljor i produktionen.

Det mycket låga rullmotståndet och topplacering i däcktester visar att säkra vinteregenskaper och miljövänlighet går att förena i ett däck med hjälp av de senaste tekniska lösningarna och det lyckade utvecklingsarbetet.

För ytterligare information kontakta:

Produktutvecklingschef Teppo Huovila, tel. +358 10 401 7701

Bilder: http://nokian.materials.fi