Menu
Menu
tis september 6 09:00 2005 i kategori Produktmeddelanden

Nya Nokian i3 med högfartsdäcksteknologi



Nokian i3 är ett nytt sommardäck i hastighetsklassen T (190 km/h) och har många innovationer och liknande egenskaper som däck i högre hastighetsklasser har. Det nya däcket passar till små- och medelstora familjebilar och ger säkra köregenskaper i nordiska förhållanden som regn och låga temperaturer. Liksom Nokians övriga produkter tillverkas Nokian i3 helt utan skadliga högaromatiska oljor.

Nokian Tyres viktigaste mål är att utveckla och tillverka säkra däck för nordiska förhållanden. Detta gäller inte enbart så kallade UHP-däck (ultra high performance) för höga hastigheter utan samma kreativa innovationer och tillverkningsteknologi används även i den nya volymprodukten Nokian i3. I produktionen används endast bästa material och konstruktionslösningar.

Nokian i3 har mycket bra grepp även när temperaturen går under +10 grader.

Nokian i3 är ett inside-outside däck med olika mönster på inre och yttre slitbanan. Den här typen av mönster är mycket vanligt på UHP-däck. Det styva skulderområdet och de breda huvudspåren ger däcket stabila och säkra köregenskaper.

Lågt däckljud


De tre breda huvudspår och spåren som öppnar sig åt sidorna ger däcket mycket goda vattenplaningsegenskaper. Den akustiskt optimerade slitbanan och de ljuddämpande hålen vid spåren ger mycket lågt däckljud. Tre olika långa skulderblock som har placerats på slitbanan med databräknad oregelbundenhet ger lågt däckljud på alla resonansområden.

Mönsterblockens styvhet har harmoniserats med hjälp av olika djupa lameller. Tekniken kallas för VD-lamellering (Variable Dimension Sipes) och ger bättre våtgrepp, lägre dubbjud, lågt rullmotstånd samt jämnt slitage.

Precis som Nokians övriga produkter tillverkas Nokian i3 helt utan skadliga högaromatiska oljor. En annan miljövänlig egenskap är däckets låga rullmotstånd vilket innebär att bränsleförbrukningen minskar.

Slitagevarnare


Däcket har även en slitagevarnare som visar hur många millimeter av slitbanan finns kvar. På däcksidan finns en inforuta där man bland annat kan markera däckets placering. 14 och 15 tums dimensioner av däcket har en Mudstopper tätningsring som hindrar att smuts inte kan tränga sig mellan däcket och fälgen.

Försäljningen av Nokian i3 börjar under våren 2006 och huvudmarknader blir Sverige, Finland, Norge, Ryssland och Östeuropa.

Under de senaste åren har däckindustrin koncentrerat sig på att utveckla och producera höghastighetsdäck eftersom efterfrågan på sådana däck har ökat. Försäljningsstatistiken för första halvåret visar dock att endast 12 procent av samtliga sålda däck i Europa var UHP-däck (över 240 km/h) och 44 procent var däck i hastighetsklassen T.

För ytterligare upplysningar kontakta:

- Produktutvecklingschef Teppo Huovila, tel: +358 3 340 7701,
e-post: teppo.huovila@nokiantyres.com

- Teknisk kundservicechef Matti Morri, tel: +358 3 340 7621,
e-post: matti.morri@nokiantyres.com

- www.nokiani3.com