FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tor februari 13 12:00 2003 i kategori Produktmeddelanden

Nytt miljövänligt vinterdäck Nokian Hakkapeliitta 4: Rapsolja och fyrkantiga dubbar fer säkert grepp



Finländska däcktillverkaren Nokian Tyres går vidare med sitt säkerhets- och miljötänkande. I det nya dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 4 har en betydande del av den vanliga oljan i slitbanan ersatts av garanterad miljövänlig rapsolja. Rapsoljan ökar även körsäkerheten genom att ge bättre vintergrepp. En annan innovation är fyrkantiga dubbar som ger betydligt bättre grepp än vanliga runda dubbar.

Utgångspunkten i utvecklingsarbetet av nya Nokian Hakkapeliitta 4 var att utveckla ett säkert däck för skiftande nordiska vinterförhållanden. Ett vinterdäck som fungerar säkert och konsekvent hela vintersäsongen, från höst till vår oavsett väglag. Föregångaren Nokian Hakkapeliitta 2 är ett mycket bra vinterdäck, men nya Nokian Hakkapeliitta 4 är klart bättre på alla sätt.

Rapsolja ger bra grepp och är miljövänlig

I slitbanan används vanlig kallpressad rapsolja som är miljövänlig och jämfört med vanlig olja en förnyelsebar råvara. En betydande del av den vanliga oljan i slitbanan har ersatts av finsk rapsolja. Den ger inte enbart miljöfördelar, utan förbättrar även däckets vinter- och våtegenskaper samt gör slitbanan tåligare mot rivskador.

Utöver rapsolja innehåller däcket endast godkända lågaromatiska oljor. I däcket finns inga högaromatiska oljor som i Sverige är klassade som hälsofarliga.

Fyrkantiga dubbar ger bättre grepp

Kännetecknande för ett bra dubbdäck är att dubbarna och däcket har ett bra samspel. Därför investerades stora resurser i att utveckla en ny typ av dubb. Omfattande jämförande tester visade att fyrkantiga dubbar ger bättre grepp och hållbarhet. De fyrkantiga dubbarna sitter säkrare i däcket än vanliga runda eller ovala dubbar. Nokian Tyres tester visar att de fyrkantiga dubbarna ger cirka 8 procent bättre isgrepp. Det nya däcket jämfördes med föregångaren Nokian Hakkapeliitta 2.

Den nya dubben har ett dubbstift av hårdmetall och både dubbstiftet och den nedre delen av flänsen är fyrkantiga. Dubbkroppen är av aluminium och dubbarna som är större än vanliga runda dubbar sitter säkert fast i däcket. Det fyrkantiga dubbstiftet har skarpa kanter, vilket ytterligare förbättrar isgreppet. Tack vare dubbarnas och slitbanans nya former har bilföraren större chans att klara av svåra olyckstillbud när bilen annars hade förlorat greppet. p> Dubbarna på Nokian Hakkapeliitta 4 sitter i 14 rader. Den breda dubbplaceringen ger bättre grepp och minskar däckljudet. Under varje dubb finns en dämpande dyna som gör att dubbkontakten med vägen blir mjukare. Andra fördelar är lägre däckljud och bättre hållbarhet. Vid dubbningen placeras dubbarna exakt åt rätt håll för att få optimalt grepp och för att garantera att dubbarna sitter fast länge.

De nya dubbarna sliter mindre på vägar än vanliga runda dubbar. Nokian Tyres kallar den nya dubbinnovationen för Nokian Eco Stud System 4. Företaget håller på att söka patent för uppfinningen.

Bred slitbana ger stabila köregenskaper

Ett säkert isgrepp är en grundläggande egenskap för ett bra vinterdäck. Men i skiftande nordiska vinterförhållanden krävs det även mycket mer av ett vinterdäck. Bilföraren sätter värde på vinterdäck som är stabila och mångsidiga. Däcken måste ge säkra och bekväma köregenskaper oavsett om vägen är isig, torr, våt eller slaskig.

Jämfört med föregångaren har Nokian Hakkapeliitta 4 cirka 10 procent bredare slitbana. Den breda och raka slitbanan ger stabilare köregenskaper på torra vägar, men förbättrar även våt- och isgreppet. På den breda slitbanan kan dubbarna placeras bredare, vilket förbättrar greppet.

Slitbanans mittdel ger exakta och säkra köregenskaper även när vägen är torr. Det nedre gummisiktet har fått en ny form. Mittdelen av det hårda gummisiktet, som ligger nära däckgördeln, har förhöjts vilket ger bättre styrrespons på torra vägar. Bredare däckgördel av stålcord garanterar att köregenskaperna är konsekventa och att däckets hållbarhet är bättre.

Det nya däcket har över 2000 lameller med skarpa kanter, vilket ger bra grepp på is- och snöunderlag. Lamellerna är smala och har ett sicksack format mönster. Lamellerna biter effektivt fast på vägen. Vid slitbanans kant finns dessutom så kallade greppförstärkare som gör att lamellerna fungerar effektivare på mycket hala underlag.

Nokian Hakkapeliitta 4 har kantiga mönsterklackar. Det pilformade mönstret och spåren, som kraftigt öppnar sig åt sidorna, ser till att däcket håller sig rent och att snömodd forslas undan effektivt mellan däcket och vägen.

Sportigt vinterdäck

Utöver de stora nyheterna som handlar om däckets konstruktion, dubbar och slitbaneoljor, har däcket några små nyheter som förgyller tillvaron för vardagsbilisten. Däcket har fyra slitagevarnare som med tydliga siffror anger det återstående mönsterdjupet i millimeter. Vid däckets fotområde finns en tätningsring som förhindrar att smuts, sand och slask kan tränga sig in mellan däcket och fälgen. På däcksidan finns en inforuta där man kan markera däckplaceringen.

Nokian Hakkapeliitta 4 är även ett sportigt däck. Dimensionerna domineras av 16, 17 och 18 tums däck. Moderna bilar med hög prestanda kräver säkra vinterdäck som är stabila och har exakta köregenskaper.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Teppo Huovila, produktutvecklingschef, tel. 358 3 340 7701,
teppo.huovila@nokiantyres.com

Matti Morri, teknisk kundservicechef, tel. 358 3 340 7621,
matti.morri@nokiantyres.com

Allan Ostrovskis, utvecklingschef, tel. 070-2448 820,
allan.nokian@telia.com