tor mars 1 03:26 2007 i kategori Företagsnyheter

Nytt världsrekord för körning på is: 321 km/h
Nokian Hakkapeliitta dubbdäck på världsrekordbilen



Det blev ett nytt världsrekord för körning på is när den fyrfaldige världsmästaren Juha Kankkunen uppnådde en hastighet på 321 kilometer i timmen på en israksträcka på Bottenviken utanför Uleåborg. Bilen, en Bentley Continental GT, hade Nokian Hakkapeliitta Sport Utility 5 dubbdäck. Världsrekordet tas med i Guinness rekordbok.

Guinness har mycket detaljerade regler även för detta världsrekord. Hastigheten ska mätas när bilen under en timmes tid kör fram och tillbaka på en raksträcka som är en kilometer lång. Hastigheten mäts vid mitten av raksträckan. Isen på banan måste vara naturlig och får inte ruggas upp eller behandlas med kemikalier. Däcken på bilen måste vara godkända för normal körning i det landet där världsrekordkörning genomförs.

Däcken spelar en avgörande roll vid mycket snabb körning på is. De är bilens enda kontaktyta med det hala underlaget. Bilen som användes i rekordkörningen var en Bentley Continental GT med Nokian Hakkapeliitta Sport Utility 5 dubbdäck som är utvecklade för motorstarka stadsjeepar.

Däcken måste ha ett mycket bra grepp, robust konstruktion och mycket bra prestanda för att klara av en extremt snabb körning på is. I en fart på över 300 km/h krävs det oerhört mycket av däcken och dubbarna. Accelerationens ekvation är tuff: när bilen är upp i en hastighet på 320 km/h så väger en dubb med en vikt på ett gram i verkligheten cirka 2,2 kilo. Bilen rör sig 90 meter i sekunden och varje dubb slår mot isen i över 40 gånger i sekunden.

- För att uppnå en jämn hastighet på 320 km/h krävs det cirka 300 kilos eller 3 000 N:s dragkraft. Och för att bilen ska accelerera fort krävs det ännu mer kraft. Däcken måste klara av att förmedla kraften på isen. Om hjulen slirar så accelererar inte bilen bra, säger Kai Hauvala, utvecklingschef på Nokian Tyres.

När farten ökar så tilltar även bilens luftmotstånd och det krävs ännu mer av däcken för att klara av accelerationen. I riktigt höga hastigheter måste däcken klara av enorma krafter och däcken blir 15-20 millimeter större i diameter.

Nokian Hakkapeliitta dubbdäck som användes i världsrekordkörningen klarade sitt uppdrag galant. Däcken gav ett mycket bra och stadigt grepp på isen och alla dubbar fanns kvar efter den tuffa påfrestningen.

Det tidigare världsrekordet på is var 296,3 km/h och kördes 1995 av Gildo Pastor med en Bugatti.

För ytterligare information kontakta:

- Marknadschef Antti-Jussi Tähtinen, tel. +358 3 340 7940
- Utvecklingschef Kai Hauvala, tel. +358 3 340 7673

Photos

Nokian Hakkapeliitta SUV 5 produktsida