FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
fre november 30 01:51 2007 i kategori Företagsnyheter

På lördag ska vinterdäcken vara på



Nu är det hög tid att byta vinterdäck på bilen. Från och med lördagen den 1 december och fram till den 31 mars måste bilen ha vinterdäck.

Vinterdäcken måste ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter. Det är dock klokt att köpa nya däck om mönsterdjupet är mindre än fem millimeter. Slitna vinterdäck ger dåligt grepp och är osäkra, varnar Nokian Tyres.

Vid en undersökning som gjordes i februari 2007 mättes mönsterdjupet på närmare 3 000 bilar. Undersökningen visade att 21 procent körde med dåligt eller olagligt mönsterdjup. Detta motsvarar närmare 900 000 bilar. Anden som körde med olagligt mönsterdjup var tre procent, motsvarande 140 000 bilar.

Dubbdäck ger bäst grepp på isiga vägar och på hårdpackad snö. De är att rekommendera för bilister som vill ha maximal säkerhet på vintern och som känner sig lite osäkra på vinterväglag. Närmare 80 procent av svenska bilister väljer dubbdäck.

Moderna dubbdäck har lättdubbar som sliter cirka 30 procent mindre på vägar än dubbarna på 1990-talet. Nya dubbdäck är också betydligt tystare än tidigare.

När det gäller dubbfria vinterdäck så är det viktigt att veta att det finns däck för centraleuropeiska förhållanden och däck för nordiska förhållanden. Dubbfria däck som är gjorda för varierande nordiska förhållanden är att rekommendera, eftersom centraleuropeiska däck prioriterar våtegenskaperna och ger sämre grepp på is och snö.

Låt en verkstad byta däck



Det är bättre att låta en däckverkstad ta hand om däckbytet. Verkstaden kontrollerar däckens skick och kan vid behov balansera om hjulen. Även lufttrycket kontrolleras. En viktig aspekt är också att hjulbultarna blir riktigt dragna, inte för hårt eller för lätt. Detta är viktigt speciellt om vinterdäcken är monterade på aluminiumfälgar. Det händer varje år att hjul lossnar därför att hjulmuttrarna inte är ordentligt dragna.

Vill du ändå göra jobbet själv så är det viktigt att de minst slitna, bättre däcken monteras bak, oavsett om bilen är framhjuls-, eller bakhjuls- eller fyrhjulsdriven. Bilens riktningsstabilitet blir då bäst och risken för sladd är mindre.

BILDTEXT


Vinterdäck för nordiska förhållanden ger det säkraste vintergreppet.

För ytterligare information kontakta:

· Utvecklingschef Allan Ostrovskis, 070-244 8820

·www.nokiantyres.com