FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
mån juni 27 02:13 2011 i kategori Företagsnyheter

Säker bilsemester med bra däck och rätt lufttryck



Kolla däcken innan det är dags för semesterresan med bilen. Risken för vattenplaning ökar avsevärt när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter. Lufttrycket ska också kollas och trycket ökas när bilen har mycket last. Att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren kan vara direkt livsfarligt.

När däcken börjar bli slitna tänker många att de får klara av ännu en sommar till. Enligt lagen ska mönsterdjupet vara minst 1,6 millimeter, men risken för vattenplaning ökar avsevärt när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter. På semestern kör många långa sträckor med bilen och häftiga åskskurar är inte ovanliga. Är mönsterdjupet lägre än fyra millimeter är det klokt att köpa nya däck före semesterresan. Det är mycket tryggare och mer avslappnande att köra med nya däck.

Direkt livsfarligt är att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren.

− Vinterdäck har ett mönster och en gummiblandning som är anpassade för vinterväglag. På sommaren ger vinterdäck sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver. Köregenskaperna blir ännu sämre när bilen har mycket last och en skidbox med last i på taket, varnar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres i Sverige.

Välj däck för nordiska förhållanden



Det finns en mängd sommardäck på marknaden. I bilens instruktionsbok står vilken dimension av däck din bil ska ha. Ett smart val är däck som är utvecklade för nordiska förhållanden. De har en gummiblandning som ger säkra köregenskaper i varierande temperaturer. De har även lågt rullmotstånd, vilket sparar bränsle och minskar koldioxidutsläppen. Den här typen däck är även utvecklade för att rulla tyst på grova svenska asfaltvägar.

Nya Nokian Hakka Green är ett bra exempel på lättrullande sommardäck. Däcket har 15 procent lägre rullmotstånd än sin föregångare vilket ger tre procent lägre bränsleförbrukning. Jämfört med de vanligaste sommardäcken på marknaden ger däcket 5-8 procent lägre bränsleförbrukning. Samtidigt minskar även bilens koldioxidutsläpp.

Om alla cirka 4,3 miljoner personbilar i Sverige skulle köra med nya Nokian Hakka Green sommardäck skulle man kunna spara 182 miljoner liter bränsle per år! Besparingen motsvarar bränslemängden som ryms i 3 312 tankbilar med släp. Koldioxidutsläppen skulle minska med cirka 440 851 ton per år. I genomsnitt skulle bränsleförbrukningen minska med 42 liter per bil och år.

Kolla lufttrycket



Rätt lufttryck är viktigt när bilen lastas full. Ofta lastas saker även i skidboxen, vilket ändrar bilens tyngdpunkt och vid en undanmanöver börjar bilen lätt sladda om det finns för lite luft i däcken.

Tyska motororganisationen ADAC har testat på vilket sätt för lågt lufttryck påverkar bilens köregenskaper. När ett av framdäcken har 100 kPa (1 bar) för lågt lufttryck ökar bromssträckan med tio procent på våt väg. Om alla fyra däcken har för lågt däcktryck (100 kPa) blir sidogreppet cirka 55 procent sämre än med däck som har rätt tryck. Risken för sladd ökar väsentligt, särskilt när bilen är tungt lastad och har last även i skidboxen.

Lågt däcktryck ökar även bränsleförbrukningen och däckslitaget. 0.4 bar för lågt tryck ökar bränsleförbrukningen med två procent och däcken slits 30 procent mer.

− Rätt lufttryck anges i bilens instruktionsbok. En bil med mycket last behöver 10-15 procent mer luft. Om det rekommenderade lufttrycket är 250 kPa (2.5 bar) så ska en fullastad bil ha 25-40 kPa (0.25-0.40 bar) mer luft. Lufttrycket ska kontrolleras när däcken är kalla. Efter semestern ska lufttrycket återställas för normal körning, säger Allan Ostrovskis.

Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaGreen

För ytterligare information kontakta:
Teknisk chef Allan Ostrovskis, tel. 070-244 8820,
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com