tor mars 24 03:01 2011 i kategori Företagsnyheter

Sommardäck utvecklade för svenska förhållanden


det säkraste valet

Friktionsdäck farliga på sommaren



Vid val av nya sommardäck ska du välja däck vars egenskaper motsvarar dina behov. Däck som har klarat sig bra på däcktester och särskilt däck som är utvecklade för varierande svenska förhållanden är ett säkert val. Användningen av friktionsdäck på sommaren är en säkerhetsrisk som du inte bör ta.

Det finns en uppsjö av sommardäck på marknaden och det är ingen lätt uppgift att välja nya däck om du inte vet vad du är ute efter. Försäljare på däckverkstäder är experter och kan hjälpa dig att välja bra däck. Bra information om skillnaderna på däckens egenskaper finns även på däcktester som motortidningarna gör.

− Säkrast och mest ekonomiskt är att välja däck som klarar av varierande väglag utan problem. Tidigt på våren när snön smälter finns det mycket vatten på vägarna och då ska däcken ge bra våtgrepp och motstå vattenplaning. Då ligger termometern ofta kring nollstrecket, men under högsommaren kan det vara stekande hett. Temperaturvariationerna ställer stora krav på däck och därför är det säkrast att välja däck som är utvecklade för dessa varierande förhållanden, rekommenderar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

I Sverige är asfaltvägarna grövre än i Centraleuropa, vilket i viss mån beror på användningen av dubbdäck. Grova och grusiga vägar sliter mer på däck och därför ska bra sommardäck vara slitstarka och ha lågt däckljud på grova vägar.

Sommardäck av hög kvalitet är även ekonomiska och miljövänliga.

− I tillverkningen av miljövänliga däck används material som inte är skadliga för miljön. Dessutom har miljövänliga däck lågt rullmotstånd, vilket minskar både bilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, säger Allan Ostrovskis.

Friktionsdäck är inte sommardäck



Av ekonomiska skäl kan det vara lockande att använda friktionsdäck även på sommaren. Allan Ostrovskis varnar att körning med friktionsdäck på sommaren är en stor säkerhetsrisk som man inte bör ta.

− Gummiblandningen och mönstret på vinterdäck passar inte för körning under den varma sommarperioden. Slitna friktionsdäck har betydligt sämre köregenskaper än sommardäck både på torra och våta vägar, varnar Allan Ostrovskis.

Det finns även bilägare som har dragit ut dubbarna ur dubbdäcken och kör med dem under sommaren. I de tomma dubbhålen samlas snabbt grus som kan skada däcken.

Öka livslängden på dina däck



Livslängden på sommardäck kan ökas betydligt genom att regelbundet, minst en gång i månaden, kontrollera lufttrycket. Dessutom bör man skifta däcken fram/bak efter cirka 800 mils körning.

− Rätt lufttryck minskar däckslitaget avsevärt. Däcket rullar då på rätt sätt och värmeutvecklingen, som är däckets värsta fiende, håller sig på rätt nivå. Även körstilen, körsträckan, belastningen och vägkvaliteten påverkar däckslitaget, säger Allan Ostrovskis.

Det är dags att köpa nya sommardäck när mönsterdjupet på gamla däck är cirka fyra millimeter.

− Lagens krav på minst 1,6 millimeters mönsterdjup är en säkerhetsrisk. Många av våra tester visar att sommardäck ska ha minst fyra millimeters mönsterdjup. Om det är mindre har däcket betydligt sämre våt- och vattenplaningsegenskaper, säger Allan Ostrovskis.

BILDER: www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, Nokian Tyres, tel. 070 244 8820, Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se