ons februari 22 02:39 2012 i kategori Företagsnyheter

Svenskar vill ha riktiga vinterdäck



Två vintrar i rad med mycket snö och is gör att allt fler bilister väljer dubbdäck eller dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden. Förra året var 86 procent av de sålda vinterdäcken till personbilar antingen dubbdäck eller nordiska dubbfria vinterdäck, när siffran för 2008 var 76 procent enligt statistiken från Europool. Från 2008 till 2011 har försäljningen av dubbdäck ökat från 58 procent till 65 procent, vilket klart främjar trafiksäkerheten vid körning på vinterväglag.

Samtidigt har andelen centraleuropeiska dubbfria vinterdäck minskat stadigt från 24 procent år 2008 till 14 procent år 2011.

− Positivt är att andelen nordiska dubbfria vinterdäck har ökat från 18 procent till 21 procent under samma period. Den här utvecklingen är glädjande eftersom de centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken inte ger lika bra vintergrepp som nordiska dubbfria vinterdäck som har en gummiblandning, konstruktion och mönster som är optimerade för nordiska vinterförhållanden, säger Anders Jansson, produktchef för personbilsdäck på Nokian Däck AB.

Alla vinterdäckstester som motortidningar gör varje år visar att de centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken ger sämre vintergrepp än nordiska dubbfria vinterdäck. På de centraleuropeiska däcken prioriteras höga hastigheter och greppet på våta och torra vägar och därför är de sämre på is och snö.

Om man väljer att köra dubbfria vinterdäck kan det för många vara svårt att veta vilket vinterdäck som är nordiskt och vilket som är ett centraleuropeiskt däck. Det finns inga krav på att däcken ska ha någon typ av märkning som anger det. För att vara på den säkra sidan bör man alltid fråga efter nordiska dubbfria vinterdäck hos däckverkstaden om man vill köpa dubbfria vinterdäck. Extra noga bör man också vara om däcken köps på en nätbutik.

Nordiska dubbfria vinterdäck ligger vanligtvis i hastighetsklassen Q (högst 160 km/t) eller i hastighetsklassen R (170 km/t) när centraleuropeiska dubbfria däck ofta har en hastighetsklass på H (210 km/t) och V (240 km/t). Hastighetsklassen anges på däckets sida.

I november 2012 träder i kraft EU:s nya regler om däckmärkning som ska underlätta valet av däck. Märkningen uppmärksammar tre egenskaper: däckets bränsleekonomi, våtgrepp och externt däckljud. Syftet med märkningen är att bilägarna ska välja säkra och miljövänliga däck av hög kvalitet. När det gäller vinterdäck är problemet att märkningen inte kommer att innehålla någon information alls om däckets vinteregenskaper. Dessutom gäller märkningen enbart sommardäck och dubbfria vinterdäck, men inte dubbdäck.

Bilder:
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Mer information:
Anders Jansson
Produktchef
tel. 08 4747 447
anders.jansson(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.se