mån oktober 16 12:46 2017 i kategorierna Företagsnyheter, Produktmeddelanden

Vad jag ska göra om jag får punktering

Risken för punktering finns året runt, men när den väl drabbar en så går det faktiskt att minimera skadan. Risken för punktering kan minskas genom att ta väl hand om sina däck och genom att veta var farorna lurar.

Vad jag ska göra om jag får punktering

Enligt Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden, är punktering den vanligaste däckskadan. Spikar, muttrar eller vassa stenar på vägen är de mest förekommande skälen till en punktering.

– Du bör köra extra försiktigt genom ett vägarbetsområde där det ofta finns grus på vägen och vassa stenar ökar risken för punktering. Speciellt när det regnar så kan vassa och hala stenar tränga sig in i däcket lika lätt som en varm kniv i smöret och skada däckets stålbälten, varnar Emil Sundholm.

Även för lågt lufttryck ökar risken för punktering. Kör du till exempel in i en kurva med för lågt lufttryck så kan däcket tryckas mot fälgkanten, vilket kan skada däcksidan allvarligt. Risken för däckskador är större på våren och hösten då vägarna är frostskadade.

– Lågt lufttryck gör att däcket är mer elastiskt och däcksidorna är mer utsatta för skador. Om däcksidan skadas så kan däcket inte lagas utan det måste ersättas med ett nytt däck, säger Emil Sundholm.

Hur du kan undvika punktering

Det går förstås inte undvika en punktering helt, men risken kan minskas och skadan minimeras genom att köra lugnt och genom att ha rätt lufttryck.

– Moderna bilar har ett TPMS-system (Tyre Pressure Monitoring System) som bevakar lufttrycket och varnar om trycket minskar i något däcket. Om din bil inte har det här systemet så bör du kontrollera lufttrycket var tredje vecka, rekommenderar Emil Sundholm.

Lufttrycket bör ökas med 0,2 bar utöver det värdet som biltillverkaren rekommenderar. Ett litet övertryck skadar inte däcket utan har många fördelar. Däckets rullmotstånd minskar och därmed även bilens bränsleförbrukning. Däcket blir även mer slitstarkt.

När temperaturen sjunker blir det ännu viktigare att ha koll på lufttrycket. Är det kallt ute och du kör ut i kylan från ett varmt garage så minskar lufttrycket. Varje temperaturminskning på tio grader minskar lufttrycket med 10 kPa.

Lufttrycket ska också ökas när bilen har mycket last. Tung last och för lågt lufttryck gör att däcksidan putar utåt, vilket gör den mer utsatt för skador. Tekniken Aramid Sidewalls, som Nokian Tyres har utvecklat för sina SUV-däck, förstärker däcksidorna genom att de innehåller slitstarka aramid-fiber.

Reagera i tid, var förberedd och glöm inte säkerheten

En mindre punktering visar ofta symptom i god tid innan däcket blir så skadat att det inte går att laga. Om bilen känns ostabil och styrningen drar åt ena hållet så kan en punktering vara orsaken till det. Stanna bilen så fort som möjligt och kolla alla däck. Det är mycket vanligt att bilföraren inte märker punktering utan fortsätter att köra och däcket skadas så mycket att det inte längre kan lagas.

Istället för ett reservdäck har många nya bilar en lagningssats med kompressor. Skadan kan lagas temporärt och med hjälp av kompressorn kan lufttrycket ökas i det skadade däcket. Sedan kan du fortsätta att försiktigt köra till närmaste däckverkstad. Ett bra råd är att kolla var i bilen lagningssatsen och kompressorn ligger och lära sig att använda dem.

Kallt väder ställer sina utmaningar om det blir punktering. Det är svårt att säga hur lagningssatsen fungerar i sträng kyla eftersom det inte finns några uppgifter om det. Om bilen har ett reservhjul så är det jobbigt att byta hjul vid vägkanten när vägen är hal och när det är ordentligt kallt. Därför är det värt att kolla däcken innan man åker på en längre resa.

Säkerheten ska gå före allt annat och om du måste stanna bilen vid vägkanten så sätt på varningsblinkers, ta på dig reflexväst och placera varningstriangeln en bra bit bakom bilen. Om läget är allvarligt och du inte kan göra något själv, eller om det skadade däcket ligger mot vägen så är det bäst att ringa efter vägassistans. På vintertid bör du även ha varma kläder med i bilen ifall väntan på hjälp dröjer länge. Nokian Tyres ger sina nya produkter ett Hakkaskydd där även gratis vägassistans ingår.

Kort om punktering

När? Du kan råka ut för en punktering när som helst, året runt, men mest punkteringar förekommer under sommarsemestern då man kör långa sträckor med bilen och vägbyggen är vanligt förekommande. På våren och hösten kan frosten skada på vägarna. Även dåliga vägar ökar risken för punktering.

Varför? Punktering är den vanligaste däckskadan. Risken gäller inte bara slitna däck utan även ett nytt däck kan råka ut för punktering om till exempel en vass föremål tränger sig in i däcket. För lågt lufttryck kan orsaka en skada på däcksidan, till exempel om man råkar köra på en trottoarkant.

Hur kan jag undvika punktering? Ha rätt lufttryck och helst lite högre tryck än vad biltillverkaren rekommenderar. Om bilen är tungt lastad ska lufttrycket ökas ytterligare. Förbygg däckskador genom att köra lugnt, speciellt på dåliga vägar och vid vägbyggen.

Vad ska jag göra? Om bilen känns ostabil och styrningen drar åt ena hållet, stanna bilen på ett säkert ställe så fort som möjligt. Lär dig i förväg hur du ska använda lagningssatsen för punktering, eller om bilen har ett reservhjul, kolla regelbundet att det har rätt lufttryck och är i bra skick. Vid farliga lägen ska säkerheten gå först och sedan ska du kontakta vägassistans. Ha varma kläder i bilen på vintern.

Nokian Tyres teknik Aramid Sidewall förstärker däcksidorna

Nokian Tyres: hur ska du köra för att undvika punktering

Mer information: www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
[email protected]