FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
Menu
tis juli 31 12:49 2018 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Vatten på vägen betyder fara: Minska risken för vattenplaning – det här ska du tänka på när du kör på vått underlag

Det är trevligt att köra bil på sommaren, men häftiga regnskurar hör inte till ovanligheterna och då finns det risk för vattenplaning. Med ett par enkla åtgärder kan du öka säkerheten på regnvåta vägar.

Vatten på vägen betyder fara: Minska risken för vattenplaning – det här ska du tänka på när du

Vattenplaning är en fara på sommaren. När mönstret på däcken inte klarar av att leda bort vatten mellan däcken och vägen så bildas det en vattendyna under däcken. De förlorar sitt grepp och du kan inte längre styra bilen. Om vattenplaning överraskar dig är det viktigt att ta det lugnt.

– Om bilen börjar vattenplana så släpp gasen och frikoppla, det vill säga om bilen har en manuell växellåda. Bromsa inte och vrid inte på ratten. När hastigheten minskar kan greppet återkomma väldigt snabbt och därför är det viktigt att hjulen är riktade rakt fram och inte åt sidan, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden.

Kolla däcken och lufttrycket regelbundet

Risken för vattenplaning kan enkelt minskas redan före resan. Det viktigaste och första du ska göra är att kontrollera att däcken har regelbundet mönsterdjup. Ju mer slitna däcken är desto större är risken för vattenplaning. Om mönsterspåren inte är tillräckligt djupa klarar de inte att lagra vatten.

– Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men risken för vattenplaning ökar betydligt när det är mindre än 4 millimeter, varnar Emil Sundholm.

Ett test som finska biltidningen Tekniikan Maailma (5/2018) har gjort visar att testets mest slitna sommardäck började vattenplana vid 75 km/h medan testets bästa nya däck började vattenplana vid 88 km/h.

Utöver mönsterdjupet bör du även regelbundet kontrollera lufttrycket. För lågt lufttryck ökar risken för vattenplaning. Det är viktigt, och även gratis att kolla lufttrycket och vid behov öka trycket. Lufttrycket bör kontrolleras alltid före en längre resa.

Rätt hastighet viktigt

Även bakom ratten kan du i högsta grad minska risken för vattenplaning. Viktigaste är att anpassa hastigheten när det regnar, även när du har nya däck. Många förare litar för mycket på bilens avancerade teknik eller vill inte minska hastigheten under tillåten hastighet. Om hastigheten är för hög kan varken tekniken eller nya däck förhindra vattenplaningen.

– Den viktigaste säkerhetsåtgärden som du som förare kan göra är att anpassa hastigheten efter förhållanden. Regnar det mycket så bör hastigheten minskas med upp till 15-20 km/h för att däcken ska hinna leda bort vattenmassorna mellan däcken och vägen, säger Emil Sundholm.

Vid regn bör du räkna med att resan kommer att ta längre tid. Då behöver du inte bli stressad när regnet överraskar. Viktigt är också att inte köra för nära framförvarande bil. Då hinner du att reagera i tid om bilen framför börjar vattenplana. Dessutom ökar bromssträckan när vägen är våt.

Många hårt trafikerade vägar har djupa vägspår som fylls på med vatten när det regnar. Kör inte i spåren där risken för vattenplaning är betydligt större.

Kom ihåg vid regn: 

  1. Kontrollera mönsterdjupet. Rekommenderat mönsterdjup är minst fyra millimeter.
  2. Kontrollera lufttrycket. För lågt lufttryck ökar risken för vattenplaning, försämrar köregenskaperna och ökar bränsleförbrukningen samt däckslitaget.
  3. Anpassa hastigheten efter förhållanden. Vid häftigt regn rekommenderas upp till 15-20 km/h lägre hastighet.
  4. Kör försiktigt. Håll avståndet till bilen framför och anpassa hastigheten efter förhållanden.
  5. Ha koll på vägen. Kör inte i vägspår där vattenplaningsrisken är hög då spåren fylls på med vatten.

Mer information: www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64, emil.sundholm@nokiantyres.com