tor november 24 02:08 2011 i kategori Företagsnyheter

Vinterdäcken på NU!



Den milda hösten i hela landet har gjort att ovanligt många bilister kör fortfarande med sommardäck. Men på torsdagen den 1 december måste vinterdäcken på enligt lagen. Behöver du nya vinterdäck står valet mellan dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck.

Många bilister väntar med hjulbytet tills den första snön faller, något som däckverkstäderna bevittnar varje höst då köerna och väntetiderna blir långa. Egentligen ska vinterdäcken på när medeldygnstemperaturen ligger under +5 grader. Sommardäcken har en gummiblandning som blir hård i kylan, vilket försämrar köregenskaperna.

− Det är nu minusgrader nästan varje natt, vilket är ett tydligt tecken på att vintern är på väg. Vinterdäck är ett måste, särskilt tidigt på morgonen kan det vara blixthalka. Det är svårt att se var det är halt och den här typen av halka kan överraska även erfarna bilförare. Har du ännu inte vinterdäcken på så är det hög tid för däckbyte, varnar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres i Sverige.

Det är värt att betala 200-300 kronor och låta en däck- eller bilverkstad byta hjulen. De kollar också om vinterdäcken är slitna och om så är fallet kan de rekommendera dig nya däck som passar på din bil och för dina behov.

Dubbdäck eller friktionsdäck?



Första frågan är om du ska ha dubbdäck eller friktionsdäck. Avgörande är om du har en ny eller äldre bil och hur säker som bilförare du känner dig på vinterväglag. Moderna bilar har oftast både ABS-bromsar och antisladdsystem. Om bilen saknar dessa hjälpmedel rekommenderar Trafikverket dubbdäck eftersom risken för en trafikolycka med dödlig utgång ökar med 43 procent på en bil som har friktionsdäck och som saknar antisladdsystem.

Dubbdäck är även det säkraste valet för bilförare som känner sig osäkra på vinterväglag. De ger bästa vintergrepp på de flesta underlag och särskilt på isiga vägar. Höstens vinterdäcktester som motortidningarna har gjort visar att det är värt att välja däck med hög kvalitet som ger mycket bättre grepp än lågprisdäcken. Ett bra exempel på bra dubbdäck är Nokian Hakkapeliitta 7 som har vunnit många däcktester.

Om du väljer friktionsdäck blir valet lite knivigare. Det finns nämligen två typer av däck, friktionsdäck för nordiska och centraleuropeiska förhållanden. Den stora skillnaden är att på centraleuropeiska däcken prioriteras våtegenskaperna och därför ger de sämre grepp på is och snö. Friktionsdäck för nordiska förhållanden ger bra grepp även på vinterväglag. Nokian Hakkapeliitta R, även det en testvinnare, är ett exempel på bra friktionsdäck. Dessutom har däcket det lägsta rullmotståndet av alla testade vinterdäck på marknaden, vilket både minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Oavsett vilken typ av vinterdäck du väljer gäller det att anpassa sin körstil efter väglaget. Det gäller att minska hastigheten, hålla avståndet till bilen framför och att köra förutseende. Bra att känna till är att på torr asfalt är greppet nio gånger bättre än på en isig asfalt.

Bilder:
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Mer information: www.nokiantyres.se

Allan Ostrovskis
teknisk chef
070-244 8820
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com