FacebookInstagramLinkedInPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
Menu
ons november 27 08:30 2013 i kategori Företagsnyheter

Vinterdäcken på senast nu



Den milda hösten har gjort att många kör fortfarande med sommardäck. Om du tillhör i den här gruppen så är det nu definitivt dags att byta vinterdäcken på bilen. Enligt lagen ska de på senast söndagen den 1 december. Innan vinterdäcken monteras på ska man kolla hur däcken ser ut. Är mönsterdjupet tillräckligt, finna dubbarna kvar och kommer du ihåg hur gamla dina vinterdäck är? Är det dags att köpa nya däck så bör du utöver bra vintergrepp även uppmärksamma miljöaspekterna, hur energieffektiva däcken är och hur stor vägslitageeffekt dubbdäcken har.

Det är speciellt viktigt att kolla vinterdäcken noga innan de monteras på om du byter däck själv. Om en däckverkstad byter däcken så gör de oftast kontrollen och rekommenderar kunden att köpa nya däck om däcken är för slitna eller för gamla. Enligt lagen ska vinterdäck ha minst tre millimeters mönsterdjup, men exempelvis Nokian Tyres rekommenderar att mönsterdjupet bör vara minst fyra millimeter för att däcken ska ge ett säkert vintergrepp.

Det är enkelt att kontrollera mönsterdjupet på Nokian Tyres däck som har en slitagevarnare (DSI) som med tydliga siffror visar mönsterdjupet i millimeter. Nokian Hakkapeliitta vinterdäck har dessutom en snöflingesymbol (WSI) som försvinner när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter. Mönsterdjupet kan även kollas med hjälp av ett femkronors mynt. Myntet stoppas i mönsterspåret och om den övre kanten av siffran fem är helt synlig så är däcket för slitet för att kunna ge ett säkert vintergrepp. Viktigt att uppmärksamma är också däckens livslängd. Är de äldre än sex år gamla så börjar deras gummiblandning bli hård, vilket försämrar vintergreppet.

Om du byter däcken själv så kom ihåg att montera de bästa däcken på bakaxeln, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven.

− Risken för sladd ökar betydligt om de sämre däcken finns på bakaxeln. Många tror felaktigt att en framhjulsdriven bil ska ha de bästa däcken fram för att öka greppet på drivhjulen, men det är fel, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Till sist ska däcktrycket kollas. Vinterdäcken bör gärna ha 0,2 bar högre lufttryck än sommardäcken.

Köp vinterdäck som passar för dina behov



Före köpet av nya vinterdäck är det värt att tänka efter ett tag. Det viktigaste valet gäller om du ska ha dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Majoriteten av svenska bilister väljer dubbdäck.

− Dubbdäck jämnar bäst ut växlingarna på vinterväglag och ger det bästa vintergreppet speciellt på isiga vägar. Jag rekommenderar dubbdäck till bilförare som känner sig kanske lite osäkra på vinterväglag samt till bilar som inte har ABS-bromsar och stabilitets- och antisladdsystem. Erfarna bilförare som huvudsakligen kör på huvudvägar kan välja dubbfria vinterdäck. Vid köp av dubbfria vinterdäck är det viktigt att se efter att däcken är nordiska dubbfria vinterdäck. Det finns nämligen även dubbfria vinterdäck för centraleuropeiska förhållanden som inte ger säkert vintergrepp i våra svenska vinterförhållanden, varnar Allan Ostrovskis.

EU:s däckmärkning är inte till stor hjälp vid köp av vinterdäck. Den informerar nämligen bara om tre egenskaper: bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt däckljud. Däckmärkningen berättar ingenting alls om vintergreppet och märkningen gäller inte dubbdäck.

Det är inte klokt att vara dumsnål vid köp av vinterdäck. Det är viktigt att köpa vinterdäck av hög kvalitet som ger ett säkert vintergrepp i svenska vinterförhållanden. Motortidningarnas vinterdäcktester ger bra information om däcken. Dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 och dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 har vunnit många däcktester under hösten och är därmed goda exempel på vinterdäck av hög kvalitet. Bortsett från ett test har Nokian Hakkapeliitta 8 vunnit samtliga vinterdäcktester i Sverige, Finland, Norge, Ryssland och Ukraina.

Även miljöaspekterna viktiga



Miljöaspekterna på vinterdäck blir allt viktigare. I juli trädde i kraft en ny nordisk dubblag, vars syfte är att minska skadliga partiklar i gatumiljön genom att minska dubbdäckens vägslitageeffekt. Exempelvis nya dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 har i genomsnitt 12 procent lägre vägslitageeffekt än gränsvärdet i den nya lagen. Dubbfria Nokian Hakkapeliitta R2 har det lägsta rullmotståndet i höstens tidningstester, vilket både minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Alla nya Hakkapeliitta vinterdäck omfattas även av det unika Hakka-skyddet. Om ett däck som har monterats och använts på ett rätt sätt skadas, och däcket inte går att reparera, får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad. Hakka-skydd gäller tills däcket har minst fyra millimeter av mönsterdjupet kvar och det gäller ett år räknat från inköpsdatumet.

Däckbyte – bra att veta



  • Minst fyra millimeters mönsterdjup rekommenderas på vinterdäck
  • Så här meter du mönsterdjupet: lägg en femkronors mynt i mönsterspåret, om siffran fem är helt synlig när myntet stoppas i spåret är däcket för slitet
  • Om vinterdäcken är över sex år gamla bör de bytas till nya, gummiblandningen blir hårdare med åren och greppet sämre
  • Bästa däcken alltid på bakaxel, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven
  • Vid köp av nya dubbfria vinterdäck, kom ihåg att kontrollera att de är nordiska dubbfria vinterdäck
  • Dubbdäck ger bästa vintergrepp på alla underlag och speciellt på isiga vägar. Dubbfria vinterdäck passar för erfarna bilförare som huvudsakligen kör i städer och på huvudvägar
  • Vinterdäck bör ha 0,2 bar (20kPa) mer luft än sommardäck, om bilen även har ett reservdäck så kom ihåg att även kolla lufttrycket på det
  • Anpassa din körning efter vinterväglaget, minska hastigheten och håll tillräckligt långt avstånd till bilen framför

Läs mer:



Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?
https://www.nokiantyres.se/dubbade-eller-odubbade-dack

Användartips
https://www.nokiantyres.se/anvandningstips

Hakkapeliitta vinterkörskola
www.nokiantyres.se/vinterkorskola

Mer information om Nokian vinterdäck:
https://www.nokiantyres.se/vinterdack-personbilar

Nokian Hakkapeliitta 8
https://www.nokiantyres.se/dack?id=32097171&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+8

Video:
http://youtu.be/tEJx0zQtekw

Produktbilder:
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta8

Nokian Hakkapeliitta R2
https://www.nokiantyres.se/dack?id=32097385&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R2

Video:
http://youtu.be/wpo-AqzErQY

Produktbilder:
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV
https://www.nokiantyres.se/dack?id=32097735&group=2.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R2+SUV

Produktbilder:
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2SUV

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

Produktchef Anders Jansson, Nokian Däck AB, tel 08-4747 447
anders.jansson(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

http://www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom