mån november 30 11:18 2009 i kategori Produktmeddelanden

Vinterdäcken på senast på tisdag



Du har väl vinterdäcken på? Den milda hösten gör att många har väntat med däckskifte, men senast på tisdag, den 1 december måste vinterdäcken på. Om du måste köpa nya däck är den stora frågan om jag ska ha dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?

Enligt lagen ska bilen ha vinterdäck från den 1 december till den 31 mars, om det råder vinterväglag. Vinterdäcken måste ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter. Det är dock klokt att köpa nya vinterdäck om mönsterdjupet är mindre än fem millimeter, eftersom däckets säkerhetsegenskaper försämras kraftigt när mönsterdjupet är under fem millimeter.

Det svåraste beslutet vid köp av nya vinterdäck är vilken typ av däck ska väljas, dubbdäck eller odubbade däck?

Dubbdäck ger bäst grepp på isiga vägar och på hårdpackad snö. De är att rekommendera för bilister som vill ha maximal säkerhet på vintern och som känner sig lite osäkra på vinterväglag. Moderna dubbdäck har lättdubbar som sliter cirka 30 procent mindre på vägar än gamla dubbar. Nya dubbdäck är också betydligt tystare än tidigare.

Det nya dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 7 har vunnit många däcktester. Enligt tidningstester ger däcket mycket bra grepp på varierande vinterväglag. Däckets isgrepp är klart bäst av alla testade vinterdäck och även på snöunderlag är greppet och köregenskaperna bästa i klassen.

När det gäller dubbfria vinterdäck är det viktigt att veta att det finns däck för centraleuropeiska förhållanden och däck för nordiska förhållanden. Dubbfria däck för varierande nordiska förhållanden är att rekommendera. På centraleuropeiska däck prioriteras våtegenskaperna och de ger sämre grepp på is och snö.

Nokian Hakkapeliitta R är testvinnare i klassen dubbfria nordiska vinterdäck. Däcket för beröm för sina köregenskaper på snö och is. I samtliga vinterdäcktester har däcket det lägsta rullmotståndet av alla testade däck. Det låga rullmotståndet minskar bränsleförbrukningen upp till 0,5 liter/10 mil och samtidigt minskar koldioxidutsläppen med 12 gram.

Det är bättre att låta en däckverkstad ta hand om däckbytet. Verkstaden kontrollerar däckens skick och kan vid behov balansera om hjulen. Även lufttrycket kontrolleras. Det är också viktigt att hjulbultarna blir riktigt dragna till rätt moment och att bultarna även efterdras, särskilt om däcken är monterade på aluminiumfälgar.

Kom ihåg att anpassa din körstil efter vinterförhållandena. Sänk hastigheten, tänk efter, håll avståndet och kör med rätt attityd.

BILDER:

www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7

www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR


För ytterligare information kontakta:

Utvecklingschef Allan Ostrovskis, 070-244 8820,
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com