tis november 23 01:24 2010 i kategori Företagsnyheter

Vinterdäcken på



Nu är det hög dag att byta vinterdäck på bilen. Senast på onsdag, den 1 december ska de enligt lagen vara på, om det rådet vinterväglag. Om däcken är slitna och du behöver nya däck står valet mellan dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck.

Dubbdäck är det säkraste valet för förare som känner sig osäkra på vinterväglag. De ger bästa grepp, särskilt på isiga vägar och på hårdpackad snö. Även Trafikverket rekommenderar dubbdäck om bilen saknar antisladdsystem. Risken för en trafikolycka med dödlig utgång kan öka med 43 procent på en bil som inte har antisladdsystem och som har dubbfria vinterdäck.

Dagens dubbdäck har lättmetalldubbar och sliter cirka 30 procent mindre på vägar än gamla dubbar. De är också betydligt tystare än gamla dubbdäck.

Ett bra exempel på dubbdäck med hög kvalitet är Nokian Hakkapeliitta 7 som har vunnit många däcktester. Enligt dem ger däcket mycket bra grepp på varierande vinterväglag. Särskilt på is har däcket klart bästa grepp av alla testade vinterdäck.

Valet blir svårare om du ska välja dubbfria friktionsdäck. Det finns nämligen två typer av dubbfria vinterdäck på marknaden: däck som är utvecklade för nordiska förhållanden och däck för centraleuropeiska förhållanden. Skillnaden är att på de centraleuropeiska däcken prioriteras våtegenskaperna och de ger sämre grepp på is samt snö. Därför rekommenderas dubbfria vinterdäck för varierande nordiska förhållanden.

Nokian Hakkapeliitta R är ett bra exempel på dubbfria vinterdäck. Däcket har vunnit flera däcktester som visar att däcket ger säkert grepp vid alla vinterväglag som förekommer i Sverige. Dessutom har däcket det lägsta rullmotståndet av alla testade vinterdäck, vilket minskar både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Ett däckbyte brukar kosta 200-300 kronor och det är väl investerade pengar att låta en däckverkstad byta hjulen. De kontrollerar om däcken ger säkert grepp en säsong till och kollar även lufttrycket. Har du aluminiumfälgar är det viktigt att efterdra bultarna efter 10-20 mils körsträcka.

Den bästa garantin för säker vinterkörning är dock att anpassa körsättet efter väglaget. Sänk hastighet, håll avståndet och kör med rätt attityd.

BILDER:
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Mer information:
Allan Ostrovskis, Nokian Tyres, tel. 070-244 8820,
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.se