FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
mån juli 10 11:19 2006 i kategori Företagsnyheter

Vattenplaningsrisken ökar med slitna däck



Bästa däcken bak



Investera i nya däck före semesterresan om mönsterdjupet är lägre än 3 millimeter. Risken för vattenplaning ökar betydligt när däcken är slitna. En viktig regel att komma ihåg är att de bästa däcken ska sitta bak, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven.

Om de bästa däcken sitter fram ökar risken för sladd som blir värre när bilen är tungt lastad. Vägverket har den senaste tiden undersökt fordon som varit inblandade i dödsolyckor och det har visat sig att fordon med sämst däck bak är överrepresenterade.

Vattenplaningsrisken ökar i takt med att däcken slits. Enligt lagen måste mönsterdjupet vara minst 1,6 millimeter, men risken ökar väsentligt när det är mindre än 3 millimeter av mönstret kvar. Ett test som Nokian Tyres har gjort visade att en bil med 1,6 millimeters mönsterdjup på däcken började vattenplana vid 76 km/h i en kurva med 5 millimeter vatten på vägen. Bilen med nya däck började vattenplana först vid 96 km/h.

Mönsterdjupet kan enkelt kontrolleras med hjälp av ett femkronorsmynt. Avståndet mellan överdelen av siffran 5 och myntets kant är 3 millimeter. När hela femman syns är det dags att köpa nya däck. På marknaden finns även däck med slitagevarnare. Bland annat har samtliga Nokian Tyres personbilsdäck en slitagevarnare som visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar.

För ytterligare information kontakta:

Teppo Huovila, produktutvecklingschef, +358 3 340 7701, teppo.huovila@nokiantyres.com

www.nokiantyres.com