FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tis mars 22 12:00 2005 i kategori Företagsnyheter

Dacks för sommardäck:


Klarar sommardäcken ännu en säsong



Det börjar bli dags att byta till sommardäck. Innan däcken monteras på måste du avgöra om det är dags att köpa nya däck eller om det går att köra med dem ännu en säsong. Mönsterdjupet vara minst 3 millimeter om du vill köra säkert.

Enligt lagen måste sommardäcken ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Så slitna däck ger dock mycket dåligt skydd mot vattenplaning. Även bromssträckan blir betydligt längre på våt väg. Rekommendationen är att mönsterdjupet bör vara minst 3 millimeter.

Däckrazzian som polisen, NTF och däckbranschen genomförde förra hösten visade att 26 procent av de undersökta bilarna hade slitna däck med ett mönsterdjup på under 3 millimeter. Före mätningen av mönsterdjupet tillfrågades bilförarna om de ansåg att deras däck var slitna. Endast 8 procent var medvetna om detta. 92 procent trodde inte att det var något fel på däcken.

Mönsterdjupet kan enkelt kollas med ett femkronors mynt. Avståndet mellan siffran 5 och kanten på myntet är 3 millimeter.

Däck för svenska förhållanden


Vid köp av nya sommardäck är det klokt att följa biltillverkarens rekommendationer vad gäller däckdimension. Våra svenska förhållanden ställer extra krav på däcken. De ska behålla sina egenskaper även i låga temperaturer under våren och hösten och däckljudet bör vara lågt även på grova svenska asfaltvägar.

Miljöfrågorna spelar allt större roll i däckvalet. De flesta vinterdäcken tillverkas utan oljor som är klassade som cancerframkallande, men de flesta sommardäck innehåller fortvarande dessa oljor. Nokian Tyres är den enda däcktillverkaren i världen som endast använder renade oljor, även i produktionen av sina samtliga sommardäck.

Mer luft!


Vinterdäcken ska förvaras svalt, mörkt och torrt och däcken ska vara renspolade. Om du monterar sommardäcken själv är det viktigt att kontrollera lufttrycket. Rekommendationen står i bilens handbok. Det är bättre att köra med lite för högt lufttryck än för lågt. För lågt lufttryck gör att däcken slits ut i förtid. 20 procent för lågt lufttryck minskar däckens livslängd med 20 procent och 30 procent för lågt tryck kan halvera däckens livslängd.

För lågt lufttryck försämrar även bilens köregenskaper och ökar bränsleförbrukningen. När bilen lastas tungt, till exempel vid en semesterresa, ska lyfttrycket ökas. Lufttrycket bör kontrolleras en gång i månaden.

BILDTEXT:

Mönsterdjupet Bör vara minst 3 millimeter för att däcken ska ge bra skydd mot vattenplaning.

För ytterligare information kontakta:

Matti Morri, kundservicechef Nokian Tyres, tel: +358 3 340 7621, e-post: matti.morri@nokiantyres.com

www.nokiantyres.com