tor november 5 01:22 2015 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Dags att köpa nya vinterdäck - så här kan du dra nytta av vinterdäckstesten

Alla de största biltidningarna har nu publicerat sina vinterdäckstester där däcken har testats grundligt. Testresultaten ger värdefull information för bilägare som planerar att köpa nya vinterdäck. Här får du några tips om hur du ska tolka testresultaten.

Jämförelse mellan testvinnaren Nokian Hakkapeliitta 8 mot det sämsta dubbdäcket i testet (.pdf)

Läs mer:
Jämförelse mellan testvinnaren Nokian Hakkapeliitta 8 mot det sämsta dubbdäcket i testet

I biltidningarnas oberoende däcktester jämförs mångsidigt dubbdäckens och dubbfria vinterdäckens egenskaper på is, snö och på våta vägar.

− Många kanske läser igenom testerna snabbt, men det är värt att ägna lite mer tid åt de olika deltesterna, som till exempel handlar om däckens isgrepp, körkomfort och bränsleeffektivitet. Tänk efter vilka egenskaper på däck är viktiga för dig och kolla extra noga vad tidningarna skriver om de, rekommenderar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Enligt honom bör man vid val av nya vinterdäck, utöver egna behov, även uppmärksamma vilka andra som kör med bilen och hur erfarna förare de är i vinterväglag.

− Om flera familjemedlemmar kör med bilen är det klokt att köpa vinterdäck efter den minst erfarna förarens behov, för att garantera säkraste möjliga förutsättningar för vinterkörning, säger Ostrovskis.

Skillnaden i bromssträckan upp till sex billängder

Däcktesterna som biltidningar gör ger utmärkt information när du ska jämföra olika vinterdäck. De avslöjar även stora skillnader mellan däcken när det gäller vintersäkerhet.

Vinterdäcktestet i Aftonbladet (2015-10-07) visar att bromssträckorna på is varierar kraftigt mellan däcken. Det bästa däcket, Nokian Hakkapeliitta 8, stannade från 50 km/h efter 40,3 meter, medan det sämsta dubbdäcket stannade först efter 58,5 meter. Skillnaden till det sämsta dubbfria vinterdäcket var 24 meter eller cirka sex billängder.

− Många litar på att nya vinterdäck är säkra, oavsett vilket märke de är, men Aftonbladets test visar att det finns stora säkerhetsskillnader mellan nya vinterdäck. Testet visar tydligt att risken för att köra på en framförvarande bil eller att krocka är betydligt större med däck av dålig kvalitet än med däck av hög kvalitet, framhåller Ostrovskis.

Helhetskostnader i vågskålen

De totala bilkostnaderna är enligt Ostrovskis ett annat skäl varför det är värt att titta lite närmare på däcktester. Det finns nämligen även stora skillnader på rullmotståndet mellan däcken. Rullmotståndet genererar cirka 20 procent av bilens bränsleförbrukning.

Däck som har lågt rullmotstånd innebär att bilen förbrukar mindre bränsle. Ju mer du kör, desto större blir besparingen.

Enligt testet i Vi Bilägare (13/2015) förbrukar dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 5,59 l/100 km bränsle, medan testets sämsta däck förbrukar 6,23 l/100 km. Skillnaden blir upp till 0,6 l/100 km.

− Om vinterdäcken håller cirka 4 000 mil så sparar dubbdäck av hög kvalitet 240 liter bränsle, vilket med ett genomsnittligt bränslepris på 14 kr/l ger en besparing på upp till 3 400 kronor. Dubbfria vinterdäck av hög kvalitet ger ännu större besparing. Bränslebesparingen är alltså mer än hälften av priset på fyra nya vinterdäck i premiumklass, säger Ostrovskis.

− Genom att välja kvalitetsdäck som är testvinnare ökar man både sin egen och andra trafikanters säkerhet på vintervägar. När de dessutom sparar bränsle blir det både billigt och miljövänligt att köra med dem.

Både säkra och komfortabla

Med ditt däckval kan du även påverka körkomforten. Dubbfria vinterdäck har mjukare gummiblandning och rullar därför tystare än dubbdäck, även om modern dubbteknik betydligt har minskat däckljudet även på dubbdäck.

− Däckljudet på Nokian Hakkapeliitta 8, som vann däcktestet i Vi Bilägare, Auto, Motor & Sport, Aftonbladet och Motorföraren, kan jämföras med ljudet på en tvättmaskin. Eftersom däckljudet från dubbdäck är jämnt så stör det inte lika mycket som till exempel prat som sker med lika hög volym. Dessutom blir öronen snabbt vana med surret från dubbdäcken, säger Allan Ostrovskis.

BILDER:

www.nokiantyres.com/hakkapeliitta8 
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Källor:

Vinterdäcktestet, Aftonbladet (2015-10-07)
Vinterdäcktest, Vi Bilägare (13/2015)

Läs mer:

Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/dubbar-eller-dubbfria-vinterdack/

Vinterdäckstips:

https://www.nokiantyres.se/dack/personbilar/vinterdack/ 
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/

Nokian Tyres vinterkörskola
http://www2.nokiantyres.com/vinterkorskola

De viktigaste däckreglerna i Sverige
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/dackregler/

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com

Jon Persson, produktchef personbilsdäck, tel. Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47 jon.persson(at)nokiantyres.com

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc


Attachments

Jämförelse mellan testvinnaren Nokian Hakkapeliitta 8 mot det sämsta dubbdäcket i testet (.pdf)