ons december 9 12:58 2015 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Enkät:

Svenskarna ser sig som duktiga bilförare i vinterväglag

Svenska bilister tycker inte det är svårt att köra på vintern. Frågar man bilförarna själva hur bra de kör på vintern så blir betyget högt. 81 procent svarar att de är bra eller rätt så bra bilförare i vinterväglag. Sjutton procent anser sig vara utmärkta förare och endast två procent upplever att de är dåliga bilförare på vintern, framgår av enkäten som Nokian Tyres har gjort.

Hur bra förare tycker du själv att du är i varierande vinterförhållanden? (.pdf)

Utöver Sverige gjordes enkäten i Norge och Finland. Svenskarna bedömde sig själva som bästa förare på vintern. 67 procent svarade att de antingen är utmärkta eller bra förare, medan motsvarande siffra för Norge var 61 procent och för Finland 53 procent.

Det finns vissa skillnader när det gäller kvinnor och män samt mellan bilförare i olika åldrar. 57 procent av kvinnorna ser sig som utmärkta eller bra förare på vintern, medan motsvarande siffra för män är 72 procent. Män som är 55 år och äldre anser sig vara mest duktiga, 72 procent svarar att de antingen är utmärkta eller bra, medan 58 procent av 18-34-åriga män svarar samma.

Bilförare i Stockholm och södra Sverige bedömer sig som mest osäkra på vintern, drygt 60 procent svarar att de är utmärkta eller bra förare, medan bilisterna i norr anser sig vara bäst, 78 procent ser sig själva som utmärkta eller bra förare i varierande vinterväglag.

Största risker i vintertrafiken är för hög hastighet och körsättet. I samma enkät anser nästan hälften av de som svarade att hög hastighet samt för kort avstånd till bilen framför skapar flest olyckstillbud.

− Många bilförare har inte haft möjlighet att köra i riktigt extrema vinterförhållanden och därför överskattar många sina färdigheter i vinterväglag. Samtidigt finns även bilförare som är superförsiktiga, speciellt unga bilförare som nyligen har fått körkortet och många äldre bilförare. Farliga situationer för alla trafikanter skapar de som gör riskabla omkörningar i hög fart i dåligt väglag, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Kolla hur dina vinterdäck ser ut

Vinterdäcken bör ha cirka fem millimeters mönsterdjup när de monteras på bilen. Däcken hinner slitas kanske en millimeter innan de riktigt svåra vinterförhållandena blir aktuella. Om mönsterdjupet är dåligt blir bromssträckan längre och mönstret klarar inte av att forsla bort snö och slask tillräckligt fort, vilket försämrar greppet.

− Speciellt bakdäcken ska ge bra grepp. Om de förlorar greppet börjar bilen överstyra och det är svårt att rätta till det, speciellt för en oerfaren bilförare. Eftersom drivdäcken slits snabbare än de frirullande däcken är det bra att skifta däcken från framaxeln till bakaxeln efter 800 – 1 000 mils körning, rekommenderar Ostrovskis.

Jämnt slitna däck ger mer balanserat grepp speciellt i kurvor och bilen kan styras bättre i extrema situationer. Även lufttrycket påverkar körningen. Trycket bör kollas var tredje vecka.

Försök att provköra på riktigt halt underlag, till exempel på en isbana som är stängd för allmän trafik. Går inte det så finns bra tips om vinterkörning på Nokian Tyres vinterkörskola på webben. Där finns många bra råd och videoklipp som visar hur du klarar kniviga lägen på vintervägar. Vinterkörskolan finns på adressen http://www2.nokiantyres.com/vinterkorskola

BILDER:

www.nokiantyres.com/hakkapeliitta8 
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Läs mer:

Mer information om Nokian Tyres vinterdäck: www.nokiantyres.se/vinterdack

Dubbar eller dubbfritt?
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/dubbar-eller-dubbfria-vinterdack/

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, [email protected]

Jon Persson, produktchef personbilsdäck, tel. Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47 [email protected]

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc


Attachments

Hur bra förare tycker du själv att du är i varierande vinterförhållanden? (.pdf)