ons maj 26 08:46 2010 i kategori Företagsnyheter

Lättrullande däck sparar både pengar och miljön



Bilens däck spelar en allt viktigare roll när det gäller att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Lättrullande däck är ett miljövänligt val, men de ska även ha säkra köregenskaper. Det allra sämsta valet är att fortsätta köra med dubbfria vinterdäck på sommaren.

Däcken är bilens enda kontaktyta med vägen. När de rullar skapas friktion, vilket påverkar bränsleförbrukningen. Ju lägre rullmotstånd däcken har desto mindre blir bränsleförbrukningen och därmed också koldioxidutsläppen. Upp till 20 procent av bränsleförbrukningen beror på rullmotståndet.

– Genom att välja sommardäck med lågt rullmotstånd kan bränsleförbrukningen minska med upp till 0,5 liter per 10 mil och koldioxidutsläppen minskar med cirka 12 gram per kilometer, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef för Nokian Tyres i Sverige.

Nokian Tyres tror att år 2015 kommer de bästa personbilsdäcken att ha cirka fem procent lägre bränsleförbrukning än dagens bästa däck, utan att säkerhetsegenskaperna blir sämre.

I våras presenterade Nokian Tyres ett prototypdäck som på en Toyota Prius i friläge rullade 129 meter. Ett sommardäck med miljöprofil som redan finns på marknaden rullade 78,9 meter. Det här visar att det finns stora möjligheter att utveckla ännu mer miljövänliga däck.

Det finns en uppsjö av sommardäck på marknaden. Hur ska man då veta vilka däck som både är miljövänliga och säkra?

– Biltidningarnas sommardäcktester ger bra information om vilka däck som är bra. Även däckverkstäder och bilhandlare kan hjälpa till att välja säkra däck. Bästa valet är att välja sommardäck som har en gummiblandning som ger säkra köregenskaper i våra svenska förhållanden med både låga och höga temperaturer under sommarperioden, rekommenderar Allan Ostrovskis.

Många bilägare fortsätter att köra med dubbfria vinterdäck även på sommaren, vilket inte är trafiksäkert.

- Dubbfria vinterdäck har en mjuk gummiblandning för att ge gott grepp på vintern. I sommarvärmen ger de dålig grepp på våta vägar och risken för vattenplaning ökar avsevärt. Dessutom slits däcken betydligt fortare än sommardäck så det är heller inte ett klokt val ekonomiskt, säger Allan Ostrovskis.

BILDER: www.nokiantyres.com/savefuelwithtyres

PROTOTYPDÄCKTEST: https://www.nokiantyres.se/framtidens_dack

För ytterligare information kontakta:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, Nokian Tyres, 070-244 8820,
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.com