tis oktober 19 11:53 2021 i kategori Produktmeddelanden

Milda vintrar ställer högre krav på däck – svenska bilister vill framför allt ha säkra däck

Vinterväglag kan variera mycket, från barmark till svartis, hårdpackad snö och slask mellan körfilerna. Bra vinterdäck är säkra och komfortabla på alla vinterväglag. Valet av däck påverkar även bränsleförbrukningen och miljön.

Vinterdäckets viktigaste säkerhetsegenskap är hur det presterar på is. När det är mildare väder är det viktigt att vinterdäck presterar bra även på barmark och på våt asfalt. På barmark ökar lågt däckljud körkomforten. Speciellt elbilsägare uppskattar att däcken rullar tyst. Genom att välja rätt typ av däck kan du även spara pengar och på miljön. 

– I krävande förhållanden är däck av hög kvalitet en viktig säkerhetsdetalj. Filbyte på en slaskig motorväg och isiga vägkorsningar kan vara riktigt utmanande. Vintrarna har blivit mildare men mindre snö betyder inte att vägarna har blivit mindre hala. När slask och vatten isar till under natten så är vägarna hala på morgonen när det är dags att köra till jobbet, varnar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige

Säkerhet prioritet nummer ett för svenska bilister

Nokian Tyres nya konsumentenkät* bekräftar att svenska bilister vill att vinterdäck främst ska ha säkra vinteregenskaper. Bra grepp och goda köregenskaper på is är de viktigaste egenskaperna på vinterdäck för svenska bilister, visar enkäten. Därefter kommer köregenskaperna på snö och bra grepp på slaskiga vägar. 

Det är främst en noggrann produktutveckling och materialvalen som gör att kvalitetsdäck är bättre än billiga däck och att kvalitetsdäck presterar bättre på varierande väglag. Väl utvecklade däckkonstruktioner och däckmönster samt råvaror av hög kvalitet gör att kvalitetsdäck är mer styva vilket ger exakta och stabila köregenskaper på asfalt. Ett bra däck är även riktningsstabilt på spåriga vägar. 

– Nokian Tyres nya dubbdäck Hakkapeliitta 10 ger säkra köregenskaper speciellt på isiga vägar och på hårdpackad snö. Däcket är utvecklat för att ge utmärkta köregenskaper både på milda vinterdagar med barmark och våta vägar samt i riktiga vinterförhållanden med flera minusgrader och isiga samt snöiga vägar. Hakkapeliitta 10 vann tidningen Aftonbladets vinterdäcktest (2021-09-21) och var det bästa däcket på is och snö. Däcket fick också beröm för att bromsa bra på våt asfalt, att ha bra sidgrepp och att klara en undanmanöver bra. Hakkapeliitta 10 hade även testets lägsta rullmotstånd och därmed bästa bränsleekonomi. Hakkapeliitta 10 vann även tidningen Motors vinterdäcktest (7/2021), berättar Emil Sundholm. 

Kvalitetsdäck mer komfortabla

I och med att det numera ofta är barmark på vintern så blir däckljudet en alltmer viktig egenskap när det gäller körkomfort. Speciellt elbilsägare uppskattar när bilen rullar så tyst som möjligt. Däck av hög kvalitet har vanligtvis även lågt däckljud. 

– De som vill ha så tysta däck som möjligt väljer ofta dubbfria vinterdäck men numera finns det även tysta dubbdäck. Vid utvecklingen av Hakkapeliitta 10 gjorde vi mycket utvecklings- och testarbete i syfte att minska däckljudet. Det nya däcket har under dubbarna ett lager ljuddämpande material vilket tillsammans med den optimerade dubbplaceringen gör att däckljudet inne i kupén är exceptionellt lågt. Versionen Hakkapeliitta 10 EV, skräddarsytt för elbilar, ökar komforten till en helt ny nivå, tack vare den nya ljuddämpande teknologin Silent Drive, berättar Emil Sundholm. 

Silent Drive-däcken innehåller ljuddämpande skum som tar bort det malande dubbljudet. 

Uppdaterad EU-märkning underlättar att välja säkra, tysta och ekonomiska däck

EU:s däckmärkning uppdaterades tidigare i år. Märkningen visar däckets ljudnivå och bränsleeffektivitet och sedan maj ska märkningen även visa däckets snö- och isgrepp vilket gör det lättare att välja odubbade vinterdäck för nordiska förhållanden. 

– Dubbfria vinterdäck för centraleuropeiska förhållanden ger inte säkra köregenskaper i svenska vinterförhållanden. Centraleuropeiska däck är optimerade för våta vägar medan vinterdäck för nordiska förhållanden, till exempel Hakkapeliitta R3, ger bra grepp även på is. Däcket klarar även hårda inbromsningar, till exempel vid trafikljus. Den nya däckmärkningen gör att konsumenten nu enkelt även kan kontrollera däckets isgreppsmärkning för att vara säker på att däcket klarar nordiska vinterförhållanden, säger Emil Sundholm. 

*Nokian Tyres enkät genomfördes av Cambri i augusti 2021. I Sverige svarade 1 008 personer på frågorna. 

Mer information:

www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin  I Instagram 

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som sätter värde på säkerhet och hållbarhet. Inspirerade av vår skandinaviska bakgrund tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger dig trygghet i alla körförhållanden. Vår däckkedja Vianor erbjuder däck och bilservice. Bolagets omsättning uppgick till cirka 1,3 miljarder euro år 2020 och antalet anställda är cirka 4 600. Nokian Tyres aktie noteras på Nasdaq i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.se