ons december 16 10:00 2020 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Så här minskar du slitaget av vinterdäck – skillnaden mellan däck kan vara mycket stor

Det är värt att kontrollera däckslitaget regelbundet eftersom ojämnt slitage försämrar säkerheten och kan leda till extra kostnader. Nokian Tyres tog reda på hur stor skillnaden i slitage kan vara mellan fram- och bakdäcken.

Vinterdäcken på bilens drivaxel kan slitas fyra gånger snabbare än däcken på frirullande axeln, visar tester som Nokian Tyres har gjort. Därför är det viktigt att skifta däcken mellan axlarna regelbundet.

– För att jämna ut slitaget mellan fram- och bakdäcken ska däcken skiftas regelbundet. Om skillnaden på mönsterdjupet är stor kan det försämra körsäkerheten. Genom att skifta däcken sparar du också pengar eftersom livslängden på däcken ökar. Om du inte skiftar däck regelbundet så ska de bästa däcken monteras på bakaxeln, oavsett om bilen är fram-, eller bakhjulsdriven, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Nokian Tyres tester visar att nordiska vinterdäck på framaxeln på en framhjulsdriven bil kan slitas upp till fyra gånger snabbare än bakdäcken. Skillnaden på sommardäck är mindre, framdäcken på en framhjulsdriven bil slits upp till dubbelt så snabbt som bakdäcken.

När det gäller dubbdäck så ger dubbarna ett visst skydd mot slitage men dubbutsticket skiljer sig på fram- och bakdäcken. I takt med körsträckan ökar dubbutsticket på drivdäcken medan det på frirullande däck kan minska något från det ursprungliga dubbutsticket. Även därför är det bra att skifta däcken regelbundet.

Kör lugnt och med framhållning

Ett lugnt körsätt med framhållning sparar pengar. Kraftiga accelerationer, inbromsningar och väjningar bör undvikas.

– Det här är ingen marginell sak. Däcken slits betydligt mer än normalt om du kör aggressivt och även motorstarka bilar sliter mer på däck. Det kan leda till skador på dubbarna på dubbdäck och på dubbfria vinterdäck öka däckslitaget samt ojämnt slitage, berättar Emil Sundholm.

När däcken har rätt lufttryck i förhållande till vikten så slits däcken mindre, rullmotståndet minskar och körstabiliteten blir bättre. Lufttrycket minskar i kylan så vinterdäcken bör ha 0,2 bar (20 kPa) högre lufttryck än vad biltillverkaren rekommenderar. Biltillverkarens lufttrycksrekommendation anges bland annat i bilens instruktionsbok. Lufttrycket bör kontrolleras på kalla däck, före en längre körning.

Vid byte till vinterdäck är det bra att kontrollera mönsterdjupet på vinterdäcken. Samtidigt bör du kontrollera att dubbarnas antal inte skiljer sig mer än 25 procent mellan däcken. Nokian Hakkapeliitta däck har en slitagevarnare som visar det återstående mönsterdjupet. Där finns också en snöflingasymbol och när den inte längre är synlig så innebär det att det är dags att köpa nya vinterdäck.

Det är också bra att kontrollera däckets tillverkningsdatum som är markerat på däcksidan. En nummerserie på fyra siffror anger datumet, de två första siffrorna tillverkningsveckan och de två sista tillverkningsåret. Vinterdäck bör inte användas längre än sex år.

Bra däck även till äldre bil

Att däcken är slitna kan bland annat märkas vid acceleration, inbromsning och kurvtagning.

– Nyare bilmodeller har flera förarassistenssystem men inte ens de kan ändra på fysikens lagar. Systemen fungerar optimalt bara när däcken ger bra väggrepp, säger Tomas Jansson, Product Manager på Vianor.

Det är vanligt att tänka att det inte lönar sig att ha premiumdäck på en gammal bil eller familjens andra bil. Ur säkerhetssynpunkt är rekommendationen det motsatta.

– Om bilen inte har förarassistenssystem så kan betydelsen av bra däck vara större än på en bil med alla de senaste hjälpsystemen. Det är ofta de mindre erfarna förarna som kör med familjens andra eller tredje bil. Bra däck ökar säkerheten betydligt på dessa bilar. Premiumdäck är ett klokt val även därför att de håller sina säkra köregenskaper även när däcken blir slitna, säger Tomas Jansson.

Så här får du mer ut av dina vinterdäck 

  • Skifta däcken mellan fram- och bakaxeln regelbundet, efter cirka 1 000 mils körning.
  • Undvik kraftiga inbromsningar, accelerationer och kurvtagningar.
  • Kontrollera lufttrycket och öka det med 0,2 bar jämfört med vad biltillverkaren rekommenderar. Kontrollera lufttrycket på kalla däck.
  • Förvara inte dina sommardäck ute i solen. Däckhotell är ett idealiskt förvaringsställe, eller ett mörkt och svalt utrymme.
  • Kör försiktigt med dina nya dubbdäck i cirka 50 mil så att dubbarna kan sätta sig i gummit ordentligt.
  • Om du byter hjul på en däckverkstad så får du alltid professionell information om skicket på dina däck.

Läs mer:

Så kontrollerar du dina däck

Vinterdäck till personbilar

Tre skäl för kontroll av lufttrycket

Mer information: www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64 
[email protected]

Tomas Jansson, Product Manager Vianor Scandinavia, tel. +46 705-36 36 90 
[email protected]