ons november 28 08:34 2012 i kategori Företagsnyheter

Snö på väg - kör du fortfarande med sommardäck?



I stora delar av landet är det ännu flera plusgrader på dagen, vilket gör att ovanligt många bilar har fortfarande sommardäck. I slutet av veckan kommer troligen även mellersta och södra Sverige att få snö och lördagen den 1 december är det enligt lagen definitivt dags att byta vinterdäck på bilen. Men innan du gör det, kolla att dina vinterdäck är säkra.

Vid snabb översyn kan vinterdäcken se bra ut, men de ska alltid kontrolleras noga innan de monteras på. Första steget är att kolla om mönsterdjupet är tillräckligt. Lagkravet är minst tre millimeter, men Nokian Tyres rekommenderar minst fyra millimeters mönsterdjup för att däcken ska ge ett säkert vintergrepp. Alla Nokian Tyres däck har en slitagevarnare, DSI, som med tydliga siffror visar mönsterdjupet. Annars kan det kollas med en femkronors mynt. Om siffran fem är helt synlig när myntet stoppas i spåret är däcket för slitet.

Om du byter hjul själv är nästa steg att jämföra däcken. De bästa däcken ska alltid monteras på bakaxel, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven.

− Många tror att en framhjulsdriven bil ska ha de bästa däcken fram för att öka greppet på drivhjulen, men det är fel. Om de sämre däcken finns på bakaxel ökar risken för sladd, varnar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Dubbar eller dubbfria



Om dina vinterdäck är slitna eller över sex år gamla, är det dags att köpa nya. Det viktigaste valet är om du ska ha dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. En enkät som Nokian Tyres har gjort visar att 56 procent av svenska bilister vill ha vinterdäck med bra isgrepp.

− Jag rekommenderar dubbdäck till bilförare som inte har så mycket erfarenhet av att köra på vinterväglag eller om bilen saknar elektroniska hjälpmedel som ABS-bromsar samt stabilitets- och antisladdsystem. Dubbdäck ger bästa vintergrepp på alla underlag och speciellt på isiga vägar. Dubbfria vinterdäck passar för erfarna bilförare som huvudsakligen kör på huvudvägar. Vid köp av dubbfria vinterdäck är det viktigt att kolla att däcken är nordiska dubbfria vinterdäck. På marknaden finns även centraleuropeiska dubbfria vinterdäck som inte ger säkert vintergrepp här i Sverige, varnar Allan Ostrovskis.

Även Trafikverket rekommenderar dubbdäck till äldre bilar som saknar elektroniska hjälpmedel. Enligt verket ökar risken för en trafikolycka med dödlig utgång med 46 procent för en bil som har dubbfria vinterdäck och som inte har ett antisladdsystem.

Bra vinterdäck av hög kvalitet är dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 7 och dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R. Båda däcken har vunnit flera däcktester både i Sverige och utomlands och ger mycket säkra köregenskaper i varierande samt krävande vinterförhållanden. Hakka-skydd ökar tryggheten ytterligare. Om ett däck som har monterats och använts på ett rätt sätt skadas, och däcket inte går att reparera, får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad. Hakka-skydd gäller tills däcket har minst fyra millimeter av mönsterdjupet kvar och det gäller ett år räknat från inköpsdatumet.

Viktigaste på vintern är dock att anpassa körningen efter väglaget. Är det riktigt halt och besvärligt så gäller det att minska hastigheten, köra med framhållning och att hålla ordentligt avstånd till bilen framför.

Däckbyte – bra att veta



  • Minst fem millimeters mönsterdjup rekommenderas på vinterdäck
  • Så här meter du mönsterdjupet: lägg en femkronors mynt i mönsterspåret, om siffran fem är helt synlig när myntet stoppas i spåret är däcket för slitet
  • Om vinterdäcken är över sex år gamla bör de bytas till nya, gummiblandningen blir hårdare med åren och greppet sämre
  • Bästa däcken alltid på bakaxel, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven
  • Vid köp av nya dubbfria vinterdäck, kom ihåg att kontrollera att de är nordiska dubbfria vinterdäck
  • Dubbdäck ger bästa vintergrepp på alla underlag och speciellt på isiga vägar. Dubbfria vinterdäck passar för erfarna bilförare som huvudsakligen kör i städer och på huvudvägar
  • Vinterdäck bör ha 0,2 bar (20kPa) mer luft än sommardäck, om bilen även har ett reservdäck så kom ihåg att även kolla lufttrycket på det
  • Anpassa din körning efter vinterväglaget

Bilder:
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7SUV
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Läs mer:
Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?
https://www.nokiantyres.se/dubbade-eller-odubbade-dack
Användartips
https://www.nokiantyres.se/anvandningstips

Tips för säker vinterkörning:
Hakkapeliitta vinterkörskola: www.nokiantyres.se/vinterkorskola
Bloggar för Hakkapeliitta testförare: http://community.nokiantyres.se/
Bloggar för Nokian Tyres professionella testförare: http://dackblogg.se/

För mer information kontakta:
Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se
www.hakkapedia.se