FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tis juni 19 10:40 2012 i kategori Företagsnyheter

Sommardäck med hög kvalitet ger bra skydd mot vattenplaning



Var tredje svensk familj åker på semester med bilen. Kvaliteten och skicket på sommardäck spelar en stor roll för säker körning, speciellt när en häftig åskskur överraskar på semesterresan. Ett test som MHF har gjort visar att en bil med billiga och slitna sommardäck började vattenplana i nästan 20 km/h lägre hastighet än bilen med nya sommardäck av hög kvalitet för nordiska förhållanden.

MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) testade köregenskaper på två typer av sommardäck på en testbana där det fanns sex millimeter vatten. Bilen med slitna (3 mm mönsterdjup) budgetdäck började vattenplana i en hastighet på 75,3 km/h, medan bilen med nya premiumdäck Nokian Hakka Green började vattenplana först i en hastighet på 91,5 km/h.

Det fanns en skillnad även på bromssträckan. Bilen med budgetdäck hade sex meter längre bromssträcka från 80 km/h än bilen med nya däck.

Vattenplaning är en av de största riskerna på en bilsemester. Ett häftigt åskväder kan överraska snabbt och risken för vattenplaning ökar, speciellt om däcken är slitna. Även kvaliteten på däck spelar en viktig roll. MHF:s test visar att billiga, slitna däck ger betydligt sämre skydd mot vattenplaning än nya sommardäck av hög kvalitet.

Kolla däck före semestern



Mönsterdjupet på däcken bör kollas innan man åker på semestern. Flera tester visar att olycksrisken och speciellt risken för vattenplaning ökar avsevärt när mönsterdjupet är mindre än 3-4 millimeter. Alla Nokian Hakka sommardäck har en slitagevarnare (DSI) mitt på slitbanan som med tydliga siffror visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar. Mönsterdjupet kan kollas även på däckverkstaden eller med hjälp av en fem kronors mynt. När siffran fem är helt synlig är mönsterdjupet för litet och det är dags att köpa nya däck.

− Det är betydligt mer säkert och avkopplande att åka på semester med en bil som har bra däck. Under semestern kör man ofta långa sträckor och vädret kan skifta snabbt från soligt till en häftig regnskur. Våra asfaltvägar har ofta spår som fylls med vatten. Undvik att köra i spåren där risken för vattenplaning är som störst och sänk hastigheten, rekommenderar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Dubbfria vinterdäck är inte sommardäck



En del fortsätter att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Det är inte olagligt, men direkt livsfarligt. Vinterdäck är utvecklade för vinterväglag och inte för varma sommarförhållanden.

− Dubbfria vinterdäck har en mjuk gummiblandning och ett mönster som ger optimalt grepp på vintern och därför ger de inte lika bra våtgrepp som sommardäck. Den mjuka gummiblandningen gör även att däcken slits fort i sommarvärmen, säger Allan Ostrovskis.

Man ska alltid välja däck som passar bäst för de förhållanden där man kör mest. Sommaren i Norden är annorlunda än sommaren i Centraleuropa och därför är det klokt att köpa sommardäck som är utvecklade för varierande nordiska sommarförhållanden. Exempelvis Nokian Hakka Blue, Nokian Hakka Green och Nokian Hakka Z är alla premiumdäck, skräddarsydda för nordiska sommarförhållanden. Alla tre däck har ett lågt rullmotstånd, vilket minskar både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Till exempel har Nokian Tyre nyaste produkt, Nokian Hakka Blue, ett rullmotstånd som är bland de lägsta i sin hastighetsklass.

Tung last – mer luft i däcken



När bilen är lastad för semestern ska man kolla lufttrycket på däcken och öka det något. Om det rekommenderade lufttrycket är 250 kPa (2,5 bar) ska lufttrycket ökas med 25-40 kPa (0,25-0,40 bar). Lufttrycket ska kontrolleras när däcken är kalla och efter semestern ska lufttrycket återställas för normal körning.

För lågt lufttryck ökat både däckslitage och bilens bränsleförbrukning. Även köregenskaperna blir försämrade och speciellt i snabb väjning kan bilen börja sladda. Risken ökar om man dessutom har en takbox som ändrar bilens tyngdpunkt.

− Om lufttrycket är 20 procent för lågt minskar däckets livslängd med en femtedel. 30 procent för lågt lufttryck halverar livslängden. De minst slitna däcken ska monteras på bakaxeln, oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven. Däck med rätt lufttryck ger maximal komfort, rullar lätt och styr exakt, säger Allan Ostrovskis.

Genom att välja däck med lågt rullmotstånd och genom att ha rätt lufttryck går det att spara upp till 0,5 liter bränsle per 100 kilometer. Samtidigt kan koldioxidutsläppen minskas med cirka 12 gram per kilometer.

Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Mer om ämnet:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/forutse-vattenplaning/
www.nokiantyres.se/lufttryck
www.nokiantyres.se/sakra-och-ekonomiska-kvalitetssommardack

Mer information:

Allan Ostrovskis
Teknisk chef
070-244 8820
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

www.facebook.com/nokiantyres
www.youtube.com/NokianTyresCom