ons juni 17 01:44 2015 i kategori Företagsnyheter

Undvik att krama bilen framför - ökad risk för köolyckor med dåliga sommarsulor

Billiga sommardäck med dåligt våtgrepp kan på våt väg ge upp till åtta meter, två billängder, längre bromssträcka än kvalitetsdäck. Tillsammans med för kort avstånd till bilen framför ökar olycksrisken, särskilt när det kring midsommaren ofta är långa köer på regnvåta vägar.

På ytan kan lågprisdäck och kvalitetsdäck se lika snygga ut, men när de sedan ska göra sitt jobb kommer skillnaderna tydligt fram.

− Premiumdäck har gummiblandningar av hög kvalitet som ger säkra köregenskaper i alla förhållanden och i varierande temperaturer. Speciellt när det gäller våtgrepp är kvalitetsdäck mycket bättre, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Premiumdäck ger betydligt kortare bromssträcka. Vid körning i 80 km/h på våt asfalt i sommarvärme stoppar kvalitetsdäck bilen cirka två billängder, eller åtta meter, före bilen med lågprisdäck.

− Bättre gummiblandning minskar även däckets rullmotstånd, vilket sparar bränsle. Däcket rullar även tystare, vilket gör körningen mer komfortabel, berättar Ostrovskis.

Liknande skillnader finns även mellan nya och slitna däck.

− Våra bromstester visar att bilen med nya sommardäck, med åtta millimeters mönsterdjup, stannade från 80 km/h efter 22 meter. Bilen med sommardäck som hade fyra millimeters mönsterdjup stannade över fyra meter längre bort.

Kolla dina sommardäck före semesterresan 

  • Däcken bör kontrolleras i god tid före semesterresan eftersom de slits ytterligare under långa körningar. Ett slitet däck är mer utsatt för bland annat stickskador. Är mönsterdjupet inte tillräckligt börjar bilen vattenplana i lägre fart och bromssträckan på våt asfalt blir längre. Ett säkert mönsterdjup är över fyra millimeter.

  • Kolla att däcken ser bra ut och att det inte syns några utbuktningar eller stick- och skärskador.

  • Däcktrycket påverkar köregenskaperna och säkerheten. Bilen är ofta tungt lastad på semestern, vilket innebär att däcktrycket ska ökas till 3,0 - 3,2 bar. Normalt däcktryck ligger vid 2,5 bar.

  • Viktigt att kolla är också att däckslitaget är jämnt. Då ger däcken bättre grepp speciellt i kurvor och köregenskaperna generellt är bättre. Däcken som är minst slitna ska ligga på bakaxeln, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven. Är fram- och bakdäcken ungefär lika slitna så kan du skifta framhjulen bak och tvärtom med jämna mellanrum.

  • Kom ihåg att även kolla reservdäcket. Även det ska vara i bra skick och kolla även däcktrycket.

Bilder: www.nokiantyres.com/summerseason-nordic

Läs mer:

Ofta frågat om däck
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/fragor-om-dacken/ 

Användningstips
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/ 

Mer information:

Produktchef, personbilsdäck, Jon Persson, tel. Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47 jon.persson(at)nokiantyres.com

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc 
Instagram: https://instagram.com/nokiantyrescom/