Faktorer för slitage inkluderar lågt däcktryck i förhållande till fordonets vikt eller last, felaktiga hjulstyrningsvinklar och slitna eller defekta stötdämpare. Körstilen spelar också en stor roll - skarp bromsning och acceleration, och hastiga svängar har också en påverkan. Framhjulsdrivna bilar r…
Läs artikeln
Vi rekommenderar att man byter alla fyra däck samtidigt. I vissa fall går det bra att byta dem i par om två och då antingen fram eller bakdäcken. Byts endast två däck så använd då samma märke och modell som de gamla däcken för att försäkra bibehållen säkerhet och körkomfort.
Läs artikeln
Medan lagen inte definierar däckets livslängd eller föreskriver tillverkningsdatum, kan däcken endast betraktas och säljas som "nya" om de tillverkades under de senaste fem åren. Däckets rekommenderade användning / livslängd är sex år och den rekommenderade maximala åldern är tio å…
Läs artikeln
Det enklaste sättet är att använda en tumstock eller linjal. På Nokians däck har vi mönsterdjupsindikator i däcket.
Läs artikeln
Vid halt underlag är bromssträckan längre och hanteringen blir svårare. Kontakten med vägen försvinner och risken för vattenplaning ökar markant. Däcket har också svårt att pumpa bort snö och slask då det är mönstret på däcken som sköter det jobbet.
Läs artikeln
Utför alltid en visuell bedömning av däcken före körning och inspektera noga var tredje vecka. Snabba kontroller kan förbättra körkomfort, säkerheten och förlänga däckens livslängd.
Läs artikeln
Kontakta omedelbart en däckspecialisten om däcket slits ojämnt när det används eller om du märker yttre skador, såsom punkteringar, stickskador eller ojämnt slitage.
Läs artikeln
Mönsterdjupet visas i mm på slitbanan. Nya däck har ett djup på 8 mm, som ofta är mer än 9 mm.
Läs artikeln