Däcktillverkarna utvecklar ständigt nya dubbdäck som skapar mindre gatudamm. Även den nya dubbdäcklagstiftningen, som trädde i kraft sommaren 2013, ställer krav som leder till att vägslitaget som dubbdäcken skapar minskar ytterligare och även däckljudet kommer att minska. Dubbdäck som tillverkas enl…
Läs artikeln
Risken stor att antalet olyckor skulle öka i vinterförhållanden. När det gäller bilar utan ABS-bromsar och antisladdsystem så minskar dubbdäck dödsolyckorna med 42 procent, visar en undersökning som Trafikverket har gjort (2010) (3). Därför rekommenderar Trafikverket att dessa bilar bör ha dubbdäck.…
Läs artikeln
Premium sommar- och vinterdäck förbrukar mindre bränsle tack vare deras lägre rullmotstånd. Ekonomisk körning och underhåll av däck kan också hjälpa till med bränslebesparingar. I genomsnitt används däck för att köra 32 000-48 000 km så besparingen kan uppgå till nästan 5000 SEK. Det är inte en bra …
Läs artikeln
Den största risken och de farligaste konsekvenserna är små partiklar (PM2.5), särskilt i stadsområden där exponeringen är störst. Källorna till fina partiklar innefattar, långdistanstrafik, avgasutsläpp, vedeldning, industriutsläpp etc. Däck är inte en partikelkälla.
Läs artikeln
Nokian Tyres var den första fabriken att bli ISO 14001 certifierade. Allt råmaterail är utvalt med målet att ha den minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs artikeln
Vinterdäcken har blivit betydligt mer miljövänliga under de senaste åren. Utvecklingen av vinterdäckens konstruktioner, gummiblandningar och dubbtekniker har lett till att många nya vinterdäck ger bättre grepp, sliter mindre på vägar och har lägre rullmotstånd. Det var även viktigt att sluta använda…
Läs artikeln
Körsättet påverkar miljön i högsta grad. Under ett däcks livscykel skapas huvuddelen av dess miljöpåverkan under körningen och den främsta miljöpåverkan är fordonets bränsleförbrukning. Genom att köra ekonomiskt, till exempelvis genom att undvika häftiga accelerationer och inbromsningar, går det att…
Läs artikeln
Däckbrus är alltid kopplat till körytan, eftersom vägytan har stor inverkan på mängden buller som genereras av fordonet. Decibelvärdet är inte ett exakt mått på ljudnivån; alla däck är bullriga när de kör på grov asfalt på våren, till exempel.
Läs artikeln
I europeiska föreskrifter anges märkningskrav med avseende bränsleekonomi, våtgrepp och rullljud på däcken. Märkningarna finns inte på själva däcken: se tillverkarens hemsida eller klistermärken fästade på nya däck.
Läs artikeln
Befintliga vinterdäck av hög kvalitet är både miljövänliga och säkra. Däcktillverkarens främsta mål är att utveckla säkra däck som också är miljövänliga. En väsentlig referensram för detta arbete tillhandahålls också av en ny standard för dubbdäck tillverkad efter den 1 juli 2013.
Läs artikeln
Förordningen om dubbdäck, som trädde i kraft sommaren 2013, förbättrar ytterligare trafiksäkerheten och miljövänlighet. Nya dubbdäck uppskattas ha upp till 25% slitage än tidigare. Samtidigt har även däckens användning minskat.
Läs artikeln
Nej, dubbdäck får användas från den 1 oktober till den 15 april. Man bör inte förkorta den tiden. Lagen tillåter dessutom att dubbdäck får användas före eller efter den tiden om vädret eller väglaget så kräver. I norra Sverige kan väglaget vara halt tidigt på hösten och sent på våren och även de som…
Läs artikeln
Även om alla bilar skulle ha dubbfria vinterdäck så skulle inte gatudammet minska avsevärt. Om fler skulle köra med dubbfria vinterdäck skulle det nämligen öka behovet av sandning och saltning av gatorna och vägarna och sand är en av de viktigaste källorna till gatudamm. Moderna dubbdäck är utveckla…
Läs artikeln
Dubbdäck är en av många faktorer som skapar gatudamm. Under senaste åren har dock dubbdäcken blivit allt mer miljövänliga och de alstrar betydligt mindre damm än tidigare. Mer viktigt är hur gatorna underhålls och städas, speciellt efter vintern. Andra faktorer som framkallar damm är gatornas fuktig…
Läs artikeln
Det finns många metoder för att minska gatudammet. Viktigaste är bra underhåll och städning av gatorna. Även mängden sand som sprids på gatorna och hur gator sandas på vintern har en stor betydelse. Väglaget påverkar hur mycket damm som sprids upp i luften, men det är svårt att påverka det, men geno…
Läs artikeln
Det finns många faktorer som skapar gatudamm, exempelvis sandningen av gator på vintern och städningen av gatorna på våren. Andra faktorer är bland annat gatornas fuktighet, vindhastighet, lufttemperatur, vägbeläggningar, trafikintensitet och fordonets hastighet.
Läs artikeln
Vid körning är den viktigaste faktorn som påverkar avgasutsläpp förarens körstil. Genom att följa det ekonomiska sättet att köra kan du uppnå besparingar på 10-20 procent i bränsleförbrukningen.
Läs artikeln
Användningen av dubbdäck har redan begränsats i Norden. I Sverige får man köra med dubbdäck från den 1 oktober till den 15 april. Hur mycket dubbarna får väga och hur mycket de får slita på vägar är noga reglerad och föreskrifterna ska ytterligare stramas åt under 2013. Användningen av dubbdäck förb…
Läs artikeln
Dubbdäck ökar trafiksäkerheten på vintern. Avgift eller skatt på dubbdäck skulle medföra negativa sociala verkningar eftersom det skulle försvåra köp av dubbdäck, speciellt när det gäller människor med lägre ekonomiska förutsättningar. Människor som kör med äldre, mindre säkra bilar utan moderna säk…
Läs artikeln
Nokian Tyres mål är att göra det enklare och säkrare att köra bil. Företaget utvecklar ständigt mer säkra och miljövänliga däck, både dubbdäck och dubbfria vinterdäck. Det är viktigt att man gör allt som är möjligt för att minska gatudammet, utan att det äventyrar trafiksäkerheten.
Läs artikeln
I Finland är däckåtervinningen på en hög nivå jämfört med många andra länder. 1995 skapade Nokian Tyres tillsammans med andra däckentusiaster Suomen Rengaskierrätys Oy, som centralt samlar däck och återanvändar dem.
Läs artikeln
Genom att välja Nokian Tyres väljer föraren att minska miljöpåverkan. Under däckets livscykel uppstår de flesta miljöpåverkan när däcket används. Att välja rätt däck kan man bidra till att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Nokian Tyres långsiktiga utvecklingsarbete har fokuserat kr…
Läs artikeln
Nokian Tyres använder inga SVHC-klassade (substances of very high concern) råvaror i sin egna produktion. De råvaror som används för tillverkning av däck inkluderar naturgummi, syntetiskt gummi, förstärkningsmaterial som kallas linor, sot och olika kemikalier.
Läs artikeln
Små, ytliga mikrosprickor kan uppstå när däcken åldras eller har utsatts för solljus, och andra miljöfaktorer under en längre tid. Dessa små sprickor påverkar inte däckens köregenskaper. Om det finns djupare eller mer distinkta sprickor eller andra avvikelser i däckytan, kontakta alltid en fackman f…
Läs artikeln