ons december 13 03:01 2017 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Ta väl hand om dina vinterdäck

Med bra vinterdäck som ger säkert grepp kan du köra utan problem även på hala vägar och i mörker. På vintern ska du ha koll speciellt på två saker på dina däck, lufttrycket och mönsterdjupet.

Ta väl hand om dina vinterdäck

Lufttrycket sjunker sakta med tiden och därför ska trycket kollas regelbundet. Bra att veta är att lufttrycket minskar ju kallare det är. Därför ska trycket på vinter vara högre än biltillverkaren rekommenderar.

– När temperaturen sjunker med 10 grader så minskar lufttrycket med cirka 0,1 bar. Därför rekommenderar jag att lufttrycket ökas med 0,3 bar (30 kPa) från det rekommenderade lufttrycket på vinter, säger Product Manager Emil Sundholm.

Lufttrycket bör kollas en gång i månaden på kalla däck. Efter några mils körning blir däcken varma och lufttrycket ökar.

– Lufttrycket påverkar både köregenskaperna och däckslitaget. Till exempel ökar bromssträckan och greppet blir sämre när lufttrycket är för lågt. Även risken för däckskador är större, påminner Emil Sundholm.

Svenska bilister är dåliga på att kolla lufttrycket och höstens däckrazzia visar att många inte ens kommer ihåg när de senast har kollat lufttrycket. Trycket kan kollas på de flesta bemannade bensinstationer och det går även att köpa små lufttrycksmätare som ofta faktiskt ger mer exakt resultat än mätare på bensinstationer som kan vara dåligt servade.

Mönsterdjupet påverkar greppet

Drivdäck slits mer än frirullande däck. Slitaget kan jämnas ut genom att med jämna mellanrum skifta framdäck bak och bakdäck fram. Kör du mycket och inte skiftar däck så blir drivdäcken slitna medan de andra två däck är fortfarande i bra kondition. Skillnaden på mönsterdjupet mellan fram- och bakdäck bör inte vara mer än två millimeter.

– Köregenskaperna är bra när alla däck är ungefär jämnt slitna. Men om två av däcken är betydligt mer slitna än det andra däckparet så ska de bättre däcken av säkerhetsskäl sitta bak, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven. Är de sämre däcken bak så ökar risken för sladd, varnar Emil Sundholm.

Enligt lagen ska vinterdäck har ett mönsterdjup på minst tre millimeter. Nokian Tyres rekommenderar dock att mönsterdjupet ska vara minst fyra millimeter för att ge bra vintergrepp. För lågt mönsterdjup ökar även risken för slask- och vattenplaning då däckmönstret inte klarar av att leda bort all slask eller vatten mellan däcket och vägen.

Vissa däck, till exempel Nokian Tyres Hakkapeliitta vinterdäck har en slitagevarnare som med tydliga siffror visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar i däckets huvudspår.

Checklista för vinterdäck: 

  • Kolla lufttrycket en gång i månaden. Lufttrycket är viktigt för köregenskaperna, komforten och däckslitaget. Trycket ska vara 0,3 bar högre på vinter.
  • Kolla mönsterdjupet ett par gånger under vintern. Om mönsterdjupet är lägre än fyra millimeter är det dags att köpa nya däck.
  • Rotera däcken mellan axlarna, framdäcken bak och bakdäcken fram. När skillnaden på mönsterdjupet mellan fram-och bakdäcken är max två millimeter är det dags att rotera däcken.
  • Kolla däckens ålder. Däcken håller åtminstone sex år, men när det blir tio år gamla blir gummit för hårt, vilket försämrar greppet.

Mer information:

Öka lufttrycket i vinterdäck 

Kolla skicket på dina däck

Bra tips för däckservice

www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
[email protected]