FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tor december 18 12:30 2014 i kategori Företagsnyheter

Varierande väglag och tät trafik de största riskerna i jultrafiken

Enligt julens väderprognoser blir väglaget mycket varierande i landet, vilket ställer stora krav på bilförare och bilens vinterdäck. I mellersta och södra Sverige är väglaget troligen torrt, vått eller slaskigt. I norra Sverige är det antingen slask eller snö som gäller. Temperaturen som pendlar kring noll grader innebär att risken för blixthalka är stor. Det är dumt att åka i väg med en bil som har dåliga vinterdäck, och även i övrigt bör bilen kontrolleras innan resan. På vissa dagar före och efter jul väntas trafiken vara tät med risk för köer, vilket ökar risken för olyckor.

Före jul väntas tisdagen den 23.12 bli en tät trafikdag och efter julen blir det säkert tät trafik den 28 december. De farligaste vägarna är E14, E10, E22 genom Kalmar län, E45, E16, E12 och E20 samt väg 70, 26 och 84. Risken för olyckor är stor även på ut- och infarterna kring Stockholm.

Varierande väder och väglag kring julen ställer stora krav på bilförare, speciellt om man inte är van att göra längre resor med bilen. Väglaget kan snabbt ändras från torr eller våt väg till blixthalka. Även bilens vinterdäck möter stora utmaningar i det varierande väglaget.

− Har man på grund av den milda vintern skjutit fram köpet av nya vinterdäck, så är det nu hög tid att på allvar fundera ifall det inte är dags att köpa dem före julresan. Enligt lagen ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter, men vi rekommenderar minst fyra millimeters mönsterdjup för att vintergreppet ska vara säkert. Plötsliga variationer i väglaget kan överraska bilföraren och om däcken är dåliga och bilen fullastad så kan följderna bli katastrofala, varnar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Vinterdäcken får heller inte vara för gamla eftersom gummiblandningen hårdnar med åren och vintergreppet blir sämre. Nokian Tyres rekommenderar att vinterdäcken inte bör vara äldre än sex år och högst tio år gamla. Däckets tillverkningsvecka och år anges på däcksidan med en fyrsiffrig kod (DOT-kod). Till exempel sifferserie 1014 betyder att däcket har tillverkats vecka 10 år 2014.

Investera i vinterdäck av hög kvalitet

Vid köp av nya vinterdäck ska du inte vara dumsnål och bara stirra på priset. Billiga lågprisdäck blir i längden inte billigare än vinterdäck av hög kvalitet. Lågprisdäcken har ofta högt rullmotstånd, vilket ökar bränsleförbrukningen och de även slits betydligt fortare än kvalitetsdäck. Och vad som är viktigast, enligt biltidningarnas vinterdäcktester ger lågprisdäck ett uruselt vintergrepp.

Dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 och dubbfria Nokian Hakkapeliitta R2 är pålitliga kvalitetsdäck som har vunnit alla viktiga vinterdäcktester. Alla Nokian Hakkapeliitta vinterdäck omfattas även av det unika Hakka- skyddet. Om ett däck går sönder och inte kan repareras får konsumenten ett nytt motsvarande däck. Sker däckskadan på vägen kommer vägassistans till platsen och hjälper till.

På vintern behöver däcken mer luft

På vintern ska däcken ha cirka 0,2 bar (20kPa) mer luft än på sommaren, eftersom däcktrycket sjunker i kylan. Dessutom bör däcktrycket ökas med 10-15 procent när bilen har mycket last. För lågt däcktryck försämrar köregenskaperna samt ökar både däckslitaget och bränsleförbrukningen.

Det är också bra att kolla skillnaden på mönsterdjupet mellan drivdäck och frirullande däck. Om mönsterdjupet i huvudspåren på drivdäcken är mer än två millimeter mindre än på de frirullande däcken bör däcken skiftas. Drivdäcken till frirullande axeln och tvärtom, för att få ett mer jämnt slitage. Drivdäcken slits alltid mer än däcken på frirullanden axeln. På Nokian Tyres däck kan mönsterdjupet enkelt kollas med en slitagevarnare (DSI) som finns på slitbanan. Den visar tydligt med siffror om hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar.

Inför julresan lastas bilen full med julklappar och bagage. Ofta lastas saker även i skidboxen, men tunga saker ska alltid lastas i bagageutrymmet. Normalt får man lasta cirka 100 kilo på bilens tak, den högsta tillåtna vikten anges i bilens instruktionsbok.

Grundkontroller innan resan

När däcken och lufttrycket är kollade bör du även göra vissa grundkontroller på bilen. Exempelvis bör olje-, kylvätska- och spolarvätskenivåerna kollas, samt att vätskorna klarar av kylan. I rutinkontroller ingår även lampor, torkarblad och batteriet.

Det är även bra att ha snöskyffel, startkablar, ficklampa och reflexvästar med i bilen. Även varma kläder är bra att ha med, speciellt om du kör på lågtrafikerade vägar. Blir det problem med bilen så kan det ta tid innan du kan få hjälp.

När bilen har bra däck och bilens alla viktiga funktioner är kollade så kan du tryggt åka iväg. Det sista rådet för en säker julresa handlar om själva körningen. Ha gott om tid för resan och ta raster. Avståndet till den framförvarande bilen ska alltid vara tillräckligt långt och kom ihåg att man inte ens på en längre resa sparar nämnvärt mycket med tid genom att köra fort och genom att göra våghalsiga omkörningar. Följ noga variationer i väglaget och anpassa hastigheten efter det.

Några tips inför julresan 

  • Kolla dina vinterdäck och köp nya om mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter, eller om däcken är för gamla.

  • Justera däcktrycket. På vintern bör trycket vara cirka 0,2 bar (20 kPa) högre än på sommaren. När bilen är fullastad bör däcken ha ytterligare 10-15 procent mer luft.

  • Tunga saker ska inte lastas i skidboxen eftersom bilens tyngdpunkt då ändras och risken för sladd ökar.

  • Kolla glödlampor, oljenivå, kylarvätskans nivå och fryspunkt samt torkarblad. Ta med rejält med spolarvätska.

  • Isskrapa, snöskyffel, snöborste, startkablar, bogserlina, ficklampa med nya batterier och reflexvästar är bra att ha med i bilen. Mobilen ska vara fulladdad. Åker du längre bort är det även bra att ha med sig varma kläder ifall det blir fel på bilen och du blir stående länge vid vägkanten innan hjälp kommer fram.

  • Innan du åker i väg kolla vädret och väglaget på sträckan.

  • Ha gott om tid för resan och kom ihåg att ta raster.

  • Kör försiktigt, minska hastigheten när väglaget så kräver, höll rejält avstånd till bilen framför och använd blinkers.


BILDER:
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta8 
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Användartips
https://www.nokiantyres.se/anvandningstips/ 

Ofta frågat om däck:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/fragor-om-dacken/

Hakkapeliitta vinterkörskola
www.nokiantyres.se/vinterkorskola

Billiga däck är inte ekonomiska
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/snala-inte-pa-sakerheten-kvalitetsdack-lonar-sig-i-langden/

Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?
https://www.nokiantyres.se/dubbade-eller-odubbade-dack

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com

Produktchef Jon Persson, Nokian Däck AB, tel 08-4747 447 jon.persson(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom

You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom

Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc