Kommer bilar att köras på både vätgas och elektricitet i framtiden?

Kommer bilar att köras på både vätgas och elektricitet i framtiden?

Nokian Tyres vill visa ledarskap i hållbarhet i däckbranschen och arbetar långsiktigt med  utveckling inom hållbarhet bland annat genom innovation och samarbeten. Det finns fortsatt många utmaningar kring hållbarhet inom transport, och forskarna ser stora möjligheter här. Skulle det vara möjligt att integrera solceller i fordon? Kan bilar komma att köras på både vätgas och elektricitet i framtiden?

Däck- och fordonstillverkare arbetar hela tiden på att göra sina produkter så säkra och hållbara som möjligt. Nokian Tyres är involverade i gemensamma projekt med fordonstillverkare och materialutvecklare om framtida däcktekniker och avancerade material. 

”Produktutvecklingens värld har genomgått stora förändringar. En enda produkt omfattar så många aspekter att det kräver samarbeten med olika intressenter för att nå den högsta nivån”, säger Teemu Soini, chef för innovation och utveckling på Nokian Tyres.

Människor får också en mer hållbar inställning till transport och mobilitet. Det håller på att ske en betydande förändring i hur värderingar återspeglas i praktiken.

”Jag har läst studier om inställningar till miljöfrågor sedan 1980-talet, och det har hela tiden funnits en konflikt mellan människors attityder och handlingar. Det håller på att förändras nu, och miljöaspekter påverkar verkligen folks val”, säger Petri Tapio, professor, Finland Future Research Center, på Åbo universitet.

Går det att placera solceller på biltak?

Bilparken förnyas långsamt, och trenden för elbilar har bara börjat. Petri Tapio uppskattar att äldre bilar inte kommer att ha ersatts på bred front av elbilar förrän 2040-talet.

” Så vitt jag förstår följer vätgasbilar trenden med expansionen av vätgasekonomin. Om trenden med vätgasbilar tar fart de närmaste fem åren kommer den att avspeglas tydligt på marknaden tidigast 2045”, reflekterar Tapio.

Han ser också nya typer av möjligheter.

”Bilar har en stor yta som är vänd mot himlen. Skulle det vara möjligt att integrera solceller i fordon? Kanske vore det möjligt att utveckla lätta bilar som går på både vätgas och elektricitet.” 

 

Utmaningar kring hållbarhet inom transport

Vi står fortfarande inför många utmaningar kopplade till hållbarhet inom transport. Till exempel har batteritekniken utvecklats snabbt, men det är fortfarande inte möjligt att tillverka och återvinna batterimaterial på ett hållbart sätt.

”Förnybara bränslen innebär också utmaningar. Om det inte finns tillräckligt mycket rester och avfall för att framställa biodiesel, måste växter odlas bara för att täcka transportbehovet, vilket kommer att öka koldioxidavtrycket för biobränsleproduktionen betydligt”, säger Heikki Liimatainen, professor, transport och logistik, Transport Research Center Verne, Tammerfors universitet.

”Olja behövs för många ändamål inom transport. Bilar, däck och asfalt innehåller olja, så vi måste hitta nya råmaterial”, påpekar Liimatainen.

 

Konkreta åtgärder för en mer hållbar däckbransch

Nokian Tyres engagerar sig i långsiktigt hållbarhetsarbete. Företaget var till exempel den första däcktillverkaren som slutade använda högaromatiska oljor som råmaterial. Dessutom har Nokian Tyres i över ett årtionde använt rapsolja som plasticerande olja, och är det första företaget som lanserade ett vinterdäck i kategorin bästa rullmotstånd. Hittills är den mest hållbara produkten från Nokian Tyres konceptdäcket Green Step, där upp till 93 % av materialen är antingen återvunna eller förnybara.

”Ett däcks rullmotstånd har en betydande inverkan på CO2-utsläppen. I produktutvecklingen använder vi de senaste materialen och moderna simuleringsmetoder för att minska rullmotståndet hos nya däck. Över 90 % av däcken som tillverkas av Nokian Tyres är redan i de bästa A-, B- och C-kategorierna”, säger Soini.

Nokian Tyres tillverkar också Intuitu™-smartdäck med sensorer för tunga maskiner. Däcken är anslutna till en mobilapp som ger användaren realtidsinformation om däckens trycknivåer och temperatur. Rätt däcktryck är viktigt för däckets grepp och stabilitet, liksom för energieffektivitet och livslängd. 

Nyligen anordnade Nokian Tyres innovationstävlingen FAST RACE, BIG CHANGE för att utmana branschexperter inom olika områden till att utveckla mer hållbara däck. Reselo från Sverige vann tävlingen med sin revolutionerade innovation: gummi gjort av rester från björkbark.