tor februari 12 01:41 2015 i kategori Företagsnyheter

Kolla däcken före sportlovsresan

Snart är det dags för den efterlängtade sportlovsresan till fjällen. Med hjälp av några enkla tips blir bilresan säkrare. Kolla att bilens däck har minst fyra millimeter av mönsterdjupet kvar och kolla även däcktrycket. Tungt lastad bil ska ha mer luft i däcken för att köregenskaperna inte ska försämras. Det är också dags att skifta framhjulen bak och tvärtom för att utjämna däckslitaget.

Under resan till fjällen kan väglaget variera mycket och ofta. Det ställer stora krav på vinterdäck som ska ge säkert grepp i varierande förhållanden. Kolla därför att däcken inte är för slitna.

Mönsterdjupet kan mätas med hjälp av en femkrona. Avståndet mellan kanten på myntet och överdelen på siffran fem är 3 mm. Om du sticker ner myntet i däckmönstret och hela siffran fem syns är mönsterdjupet alltså mindre än 3 millimeter.

− Enligt lagen ska vinterdäcken ha minst tre millimeters mönsterdjup, men då ger de inte längre ett säkert vintergrepp. Vi rekommenderar att mönsterdjupet ska vara minst fyra millimeter, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

De är mycket grejer som ska lastas i bilen när hela familjen ska till fjällen. Ofta räcker bagageutrymmet inte till, utan bagage lastas även i skidboxen. En medelstor bil får ha cirka hundra kilo last på taket, skidboxens vikt inkluderat. Därför bör man endast ha skidorna i skidboxen och tyngre saker i bagageutrymmet. För tung last på biltaket ändrar bilens tyngdpunkt, vilket lätt kan orsaka sladd vid snabb väjning. För att minska risken för sladd bör du även öka däcktrycket, 0,2 bar mer luft i däcken rekommenderas när bilen är tungt lastad.

Även kylan påverkar däcktrycket. Ju kallare desto mer minskar däcktrycket. Trycket minskar med 0,1 bar per varje -10 grader, vilket innebär att när du kollar däcktrycket hemma före resan och temperaturen ligger vid noll så sjunker trycket med 0,2 bar om temperaturen är -20 grader i fjällen.

Sedan vinterdäcken sent på hösten monterades på bilen har de hunnit rulla ett antal mil. För att jämna ut däckslitaget, och på det sättet få däcken att hålla längre, är det klokt att skifta dem från fram till bak och tvärtom. Drivdäcken slits alltid mer och på en framhjulsdriven bil slits framdäcken mer än bakdäcken. Kom ihåg att efterdra hjulbultarna efter cirka 20 mils körning efter hjulskiftet.

BILDER:
www.nokiantyres.com/winter-tyre-maintenance

Användartips
https://www.nokiantyres.se/anvandningstips

Vinterdäck behöver mer luft:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/rekommenderat-lufttryck/

Ofta frågat om däck:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/fragor-om-dacken/

Hakkapeliitta vinterkörskola
www.nokiantyres.se/vinterkorskola

Billiga däck är inte ekonomiska
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/snala-inte-pa-sakerheten-kvalitetsdack-lonar-sig-i-langden/

Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?
https://www.nokiantyres.se/dubbade-eller-odubbade-dack

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com 

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc