FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
ons september 16 12:31 2015 i kategori Produktmeddelanden

Nytt sommardäck i AA-klass för nordiska förhållanden

Lättrullande och slitstarkt Nokian Hakka Green 2

Minstingen i Nokian Tyres sommardäcksfamilj Nokian Hakka för nordiska förhållanden har förnyats helt. Nya Nokian Hakka Green 2 har mycket goda köregenskaper på våta vägar och det låga rullmotståndet minimerar bränsleförbrukningen. Fem däckdimensioner, bland annat den mest vanliga dimensionen 205/55 R16, får en dubbel-A, den bästa klassificeringen i EU:s däckmärkning vad gäller våtgrepp och rullmotstånd.

Nokian Hakka Green 2

Nokian Hakka Green 2 har många nya innovationer som bland annat minskar rullmotståndet och risken för vattenplaning samt som ökar slitstyrkan. Tekniken Nokian Tyres Coanda styr och accelererar vattengenomströmningen mellan däcket och vägen, vilket ger bättre skydd mot vattenplaning. Samma typ av teknik används bland annat på flygplansvingar och F1-bilar. Gummiblandningen Nokian Hakka Green Hybrid för grova nordiska vägar, tillsammans med optimerade konstruktions- och slitbanelösningar, gör det nya däcket mycket slitstarkt från tidig vår till sent på hösten.

Nokian Hakka Green 2 passar speciellt bra på mindre och medelstora familjebilar med däckdimension från 13 till 16 tum. De flesta dimensionerna ligger i hastighetsklass T (190 km/h) och H (210 km/h). Försäljningen börjar under våren 2016. Viktigaste marknader är Norden och Ryssland.

Ny gummiblandning Nokian Hakka Green Hybrid

Viktigaste nyheten i nya Nokian Hakka Green 2 är gummiblandningen Nokian Hakka Green Hybrid som garanterar däckets goda säkerhetsegenskaper, bättre slitstyrka och det låga rullmotståndet. Silicapartiklarna i slitbanegummiblandningen bildar ett tätt nät som anpassar sig efter förhållanden och förbättrar både våtgreppet och komforten. Tall- och rapsoljan i gummiblandningen minskar rullmotståndet. Kimröken med sina små partiklar, som även används på däck för skogs- och gruvmaskiner, gör gummiblandningen mer slitstark.

− De material- och konstruktionslösningar som vi har utvecklat under många år förnyar totalt DNA:t för vårt nya Hakka-sommardäck, vilket verkligen märks när man kör med däcket. Mer säkerhet på våta vägar, mer stabila köregenskaper även vid extrema situationer och mer slitstyrka även vid tuff körning, sammanfattar Jarno Ahvenlammi, produktutvecklingschef på Nokian Tyres.

Det har tagit i nästan fem år att utveckla och testa det nya däcket. Mångsidiga tester har gjorts bland annat i Finland, Tyskland, Spanien och USA, vilket ger däcket goda säkerhets- och köregenskaper. Våtgreppet och bränsleeffektiviteten enligt EU:s däckklassificering ligger i de bästa klasserna A och B.

Från en hastighet på 80 km/h på våt väg stannar nya Nokian Hakka Green 2 upp till 18 meter, eller fyra billängder, före bilen med sommardäck med dåliga säkerhetsegenskaper (skillnaden mellan klass A och F i EU:s däckklassificering). Det låga rullmotståndet innebär att Nokian Hakka Green 2 minskar bränsleförbrukningen med upp till 0,6l/100 km (skillnaden mellan klass A och G i EU:s däckklassificering).

Robust konstruktion ger fler mil

Stålbälteskonstruktionen på Nokian Hakka Green 2 består av ståltrådar som är täckta av mässing. En tråd består av två filament som är ihoprullade. Diametern på ett filament är endast 0,25 millimeter, men dess dragkraft är så stor att det till och med går att dra en personbil med filamentet. Styrkan på ståltråden har ökat med 15 procent jämfört med sin föregångare, testvinnaren Nokian Hakka Green.

Den mer flexibla och starka stålbälteskonstruktionen, tillsammans med gummiblandningen Nokian Hakka Green Hybrid och det moderna mönstret gör att till exempel filbyten sker lätt och kontrollerat. Lägre rullmotstånd är miljövänligt och minskar även bränslenotan. Bättre skydd mot stick- och skärskador ger fler mil. Taxitester gjorda i Norden visar att Nokian Hakka Green 2 har upp till 15 procent bättre slitstyrka än sin föregångare.

Tekniken liespår och Coanda minskar vattenplaningsrisken

Enligt den nordiska sommardäcksenkäten (Nokian Tyres 2015) anser bilägarna att viktigaste egenskaper på däck är säkra och bra köregenskaper vid alla situationer. Även bra grepp och komfortabla köregenskaper ligger i toppen på önskelistan.

Ny gummiblandning ger Nokian Hakka Green 2 mycket bra våtegenskaper och det mer öppna mönstret med sina polerade spår ökar säkerheten på våta vägar. Så kallade liespår skär ribborna på mittpartiet. De lagrar effektivt vatten och leder det vidare till de längsgående spåren.

Tekniken Nokian Tyres Coanda ser till att vattnet strömmar snabbt bort från de längsgående spåren, vilket minskar risken för vattenplaning betydligt. Den bågformade, upphöjda formen av mönsterklackarna på innerskuldran styr och accelererar vattengenomströmningen från de längsgående spåren till de tvärsgående spåren. Coandaeffekten innebär att en ström (luft eller vätska) som rör sig längs en yta kommer att följa denna yta även om den byter riktning. Coandaeffekten används bland annat för att förbättra aerodynamiken på flygplansvingar och F1-bilar.

En dubbeleffekt mot vattenplaning nås med hjälp av trumpetspår på däckets skuldror. De lagrar vatten och ökar vattengenomströmningen från de tvärsgående spåren. Däcket behåller sina goda egenskaper mot vattenplaning även när det slits.

Silent Sidewall Technology maximerar komforten

Nya Silent Sidewall Technology ökar komforten ytterligare. Specialgummiblandningen mellan däcksidan och slitbanan filtrerar aktivt vägljud och vibrationer på stålbältespaketen, vilket förhindrar att störande ljudvågor söker sig genom däcksidan till fälgen och in i kupén.

Innovationen Silent Groove Design, känd från tidigare Nokian Tyres produkter, används för att minska däckljudet externt och inne i kupén. De halvrunda hålen på de längsgående ribborna minskar även luftströmmarna, vilket minskar rullmotståndet och bränsleförbrukningen.

Slitagevarnare DSI och inforuta

Däck i bra skick minskar risken för vattenplaning väsentligt. För att underlätta kontrollen av mönsterdjupet har Nokian Tyres utvecklat två smarta innovationer: slitage- och vattenplaningsvarnaren.

Slitagevarnaren (Driving Safety Indicator, DSI) på däckets mittribba visar mönsterdjupet i millimeter. Numren försvinner ett i taget när däcket slits. Vattenplaningsvarnaren påminner om ökad risk för vattenplaning. Vattenplaningsvarnarens droppsymbol försvinner när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter.

Säkerheten ökas ytterligare med hjälp av inforutan på däcksidan. Där kan man markera däckets placering på bilen och lufttrycket samt dragmomentet för lättmetallfälgarnas bultar.

Hakka-skydd – unikt nordiskt koncept

Sommardäcksfamiljen Nokian Hakka är skräddarsydd för nordiska förhållanden. Nordiska asfaltvägar är ofta grova och ojämna, vilket tillsammans med varierande väderförhållanden ställer extra höga krav på däck. Krävande och varierande sommarförhållanden uppmärksammas i utvecklingen av gummiblandningar och däckkonstruktioner på Hakka-sommardäck, vilket gör att de rullar utan överraskningar i varierande temperaturer, är mycket slitstarka och klarar även körning på dåliga vägar.

Nya Hakka sommardäck omfattas av det unika Hakka-Skyddet. Om ett däck som har använts på rätt sätt skadas, och däcket inte går att reparera, får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad. Alla Nokian Hakka sommardäck och Nokian Hakkapeliitta vinterdäck omfattas av det Hakka-skyddet. Om ett däck, som har monterats och använts på rätt sätt skadas, och däcket inte går att reparera, får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad hos en återförsäljare som säljer Nokian Tyres däck i Sverige, Finland eller Norge. 

Viktigaste innovationer:

Balanserad säkerhet

Tekniken Nokian Tyres Coanda. Effektivt skydd mot vattenplaning. Den bågformade, upphöjda formen av mönsterklackarna på innerskuldran styr och accelererar vattengenomströmningen från de längsgående spåren till de tvärsgående spåren. Däcket behåller sina goda egenskaper mot vattenplaning även när det slits. Mellan mönsterklackarna finns även ett strömtekniskt optimerat stöd som minskar rörelsen mellan mönsterklackarna. Stödet förbättrar köregenskaperna och ger behagligt däckljud samt jämnare slitageform.

Liespår. Säkerhet på våta vägar. Så kallade liespår skär ribborna på mittpartiet. De lagrar effektivt vatten och leder det vidare till de längsgående spåren.

Trumpetspår. Bättre skydd mot vattenplaning. Trumpetspåren på skulderpartiet, strömtekniskt optimerade kulformade trumpetspår på skuldrorna, lagrar vatten samt accelererar vattengenomströmningen från huvudspåren till de tvärsgående spåren, vilket maximerar våtgreppet.

Ny mönsterdesign. Mer säkra köregenskaper. Den kraftigt sammanbundna klackmönstrade ytterskuldran håller sig styv vid vägkontakt. Det ger mer exakta köregenskaper och minskar däckljudet. Det öppna mönstret och de nya innovationerna på innerskuldran förbättrar greppet på våt väg.

Fler grönare mil

Gummiblandningen Nokian Hakka Green Hybrid. Gör däcket mer slitstarkt, säkert, komfortabelt och bränsleeffektivt. Den intelligenta gummiblandningen Green Silica, miljövänliga tall- och rapsolja samt bland annat kimröken med sina små partiklar, som även används på däck för gruvmaskiner, anpassar sig efter vägen, temperaturen och körsättet. Slitbanegummiblandningen fungerar väl i varierande temperaturer och klarar bra även påfrestningar på grova vägar.

Intelligent Green Silica förenar balanserade säkerhetsegenskaper med grön bilkörning. Silicapartiklarna i slitbanegummiblandningen bildar ett tätt nät som anpassar sig efter förhållanden och förbättrar både våtgreppet och komforten. Våtgreppet är pålitligt i varierande nordiska sommartemperaturer från sommarens varma dagar till svala höstdagar.

Blandningen av tall- och rapsolja, Green Hybrid Oil minskar effektivt gummiblandningens temperatur genom att minska friktionen mellan molekyler som rör sig, vilket i sin tur minskar rullmotståndet. Lågt rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen och avgasutsläppen. Den nya oljekombinationen minskar även däckets värmeutveckling, vilket ger fler mil.

Kimrökpartiklar Hig Modulus Carbon Black bildar ett stort antal stadiga bindningar, vilket ger däcket bättre skydd mot stick- och skärskador. Partiklarna i den nya kimröken är mindre än tidigare, vilket ökar förbindningsytan och slitstyrkan.

Ny stålbälteskonstruktion. Fler komfortabla mil. Däckets säkra köregenskaper gör att filbyten kan ske kontrollerat. Bättre skydd mot stick- och skärskador ökar däckets livslängd. Lågt rullmotstånd minskar bränslekostnaderna eftersom den nya konstruktionen ger mindre spillenergi.

Komfort och trygghet

Silent Sidewall Technology. Mer komfort. Specialgummiblandningen mellan däcksidan och slitbanan filtrerar aktivt vägljud och vibrationer från vägen och förhindrar att störande ljudvågor söker sig in i kupén genom däcksidan.

Silent Groove Design. Mer komfort. Halvrunda hål, som liknar mönstret på en golfboll, på de längsgående ribborna ökar körkomforten. Innovationen minskar däckljudet både externt och i kupén. Innovationen minskar även luftmotståndet och avkyler däcket, vilket ökar slitstyrkan.

Nya Nokian Green 2 – naturligt säkert 

  • Mycket bra grepp på våt väg
  • Komfortabla och balanserade köregenskaper
  • Mycket låg bränsleförbrukning
  • Slitstark säkerhet – robust konstruktion och utmärkt slitstyrka

Produktbilder: www.nokiantyres.com/HakkaGreen2

Video: nya Nokian Hakka Green 2
http://youtu.be/Zep1FWRQeR8

Video: Nokian Hakka Green 2 – Vad kan man göra med en ståltråd?
https://youtu.be/aUqByygQI5U

Video: Nokian sommardäck - tester i extrema förhållanden
https://www.youtube.com/watch?v=_LtmPkBp9do

Video: Unik slitstyrka – tekniken Nokian Aramid Sidewall
http://youtu.be/N5LvBke-UqY

Läs mer:

Mer säkerhet på nordiska vägar – Hakka-skydd
www.hakkaskydd.se

Nokian Tyres – världens nordligaste däcktillverkare och utvecklaren av vinterdäcket
https://www.nokiantyres.se/foretaget/om-oss/historien/

Mer information:

Nokian Tyres plc 
Matti Morri, chef för teknisk kundservice, tel. +358 10 401 7621, matti.morri(at)nokiantyres.com

Jarno Ahvenlammi, produktutvecklingschef, tel. +358 1+ 401 7741, jarno.ahvenlammi(at)nokiantyres.com

Nokian Däck AB 
Jon Persson, produktchef, tel. 08-474 7447, jon.persson(at)nokiantyres.com

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc