Byta till sommardäck

Byta till sommardäck

Det kan ibland vara förvirrande att veta när man ska byta till sommardäck, speciellt då vädret i Sverige skiftar snabbt och årstiderna ibland flyter samman. Det finns mycket som bilister behöver hålla koll på när det kommer till däckens skick. Med riktiga premiumdäck blir körningen säkrare, bekvämare och mer ekonomisk. Du behöver inte köpa nya däck lika ofta och bilen förbrukar mindre bränsle. Här går vi igenom när du bör byta till sommardäck samt vilka lagar som du bör känna till.

Hitta de däck som passar dig bäst

NÄR SKA MAN BYTA TILL SOMMARDÄCK?

Enligt svensk lag får man byta till sommardäck efter den 31 mars och använda dem fram till första december. Den tidpunkt då just du bör byta däck beror på hur väglaget ser ut där du bor. Du bör även ha väderprognoserna i området i åtanke innan du byter däck. Om det fortfarande är vinterväglag med is eller snö på vägarna bör du alltid vänta med att byta till sommardäck. 

Även om det är vårväder i början på april bör du följa väderprognoserna för de kommande veckorna. Om prognoserna förutspår kyla och snö i april är det bättre att fortsätta köra med vinterdäck. Enligt lagen ska man köra med rätt däck för det väglag som gäller och det är på varje bilists eget ansvar att se till att de har rätt däck i bra skick på sin bil. 

Du vill inte köra med sommardäck vid ett plötsligt snöfall i början på våren och därför är det bättre att byta senare än tidigare. Tänk även på att lagen kan se annorlunda ut i andra länder om du har tänkt ta bilen utomlands. I vissa länder är det till exempel förbjudet att köra med dubbdäck.

KONTROLLERA SKICKET OCH MÖNSTERDJUPET PÅ DINA SOMMARDÄCK

Det räcker dock inte med att bara köra med vinter- eller sommardäck för det väglag som gäller. Varje bilist är även ansvarig för att deras bildäck är i tillräckligt bra skick för att de ska vara säkra att köra med. Mönsterdjupet är exempelvis något som direkt påverkar körsäkerheten och greppet som sommardäcken har. 

Det minsta tillåtna mönsterdjupet på sommardäck i Sverige är 1,6 mm. Det är bra att känna till att bildäck får sämre körförmåga långt innan de nått den minsta lagliga gränsen för mönsterdjup. Det är säkrast att köra med minst 4 mm. Jämförelsevis är den lagstadgade lägsta gränsen för vinterdäck 3 mm. Att köra med för litet mönsterdjup kan leda till böter eller att bilen underkänns i besiktningen. 

Du bör kontrollera mönsterdjupet på däcken varje gång du byter däck men det är även bra att ha som rutin att göra det när du tankar eller tvättar bilen. Använd en tumstock som du för ner i den mittersta skåran på däcket för att se hur stort mönsterdjup däcken har. Kontrollera alla fyra däck för att se till att de slits ut jämnt. Ojämnt slitage kan vara tecken på att däcken är obalanserade eller att hjulen är inställda fel och detta är något som du bör be en bilverkstad kontrollera och åtgärda.

KAN MAN KÖRA MED DUBBFRIA VINTERDÄCK PÅ SOMMAREN?

Det är en vanlig uppfattning att det går bra att köra med dubbfria vinterdäck året runt. Men så är det inte, vinterdäck är avsedda för körning i kallare temperaturer och presterar inte alls lika bra på sommarväglag. Även om det inte är olagligt att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren får bilen mycket sämre körförmåga och grepp jämfört med om man använder högkvalitativa sommardäck. Ett exempel på detta är att bromssträckan på vått sommarväglag är mycket längre om man inte kör med sommardäck. 

Vinterdäck tillverkas dessutom med ett mjukare gummi som slits ut fortare på sommaren när det är varmt på vägarna. Detta leder till att man behöver köpa nya däck oftare än om man kör med sommardäck på sommaren. Förutom detta drar bilen även mer bränsle om man kör med fel däck för årstiden eftersom rullmotståndet blir högre.

SE TILL ATT DINA SOMMMARDÄCK SLITS UT JÄMNT SÅ ATT DE HÅLLER LÄNGRE 

När du byter till sommardäck bör du kontrollera skicket på alla däck för att se om de har slitits ut jämnt. Du kan se till att sommardäcken slits ut jämnt genom att till exempel:

  • Byta plats på däcken som sitter på fram- och bakaxeln varje säsong. Ha de mindre slitna däcken baktill. Vi rekommenderar att du följer däckens slitage under säsongen och om skillnaden i mönsterdjupet är större än 2 mm mellan fram- och bakaxelns däck bör däcken byta plats.
  • Kontrollera lufttrycket i däcken och använd det lufttryck som rekommenderas av biltillverkaren. Kom även ihåg att vinterdäck bör ha något högre lufttryck än sommardäck.
  • Om du upptäcker att dina däck slits ut ojämnt kan det bero på obalans i hjulen eller att hjulinställningen är fel.
  • Se till att du har tillräckligt mönsterdjup och byt till nya premiumdäck vid behov.
  • Kontrollera även reservdäcket samtidigt som du kontrollerar resten av däcken.

NYA SOMMARDÄCK AV PREMIUMKVALITET TILL DIN BIL

Kör säkert på vägarna i sommar med sommardäck av premiumkvalitet från Nokian Tyres. Lär känna våra olika däckmodeller som är designade specifikt för körning på svenskt väglag.. 

Nokian Tyres Hakka Black 3 sommardäck för personbilar är ett säkert och pålitligt val som låter dig köra bekymmersfritt hela sommaren. De har även en körsäkerhetsindikator (DSI) som tydligt visar när däckens mönsterdjup har blivit för litet.

Nokian Tyres Hakka Blue 3 är ett sommardäck av första klass för personbilar med fokus på körkomfort. Däcken är designade för att vara extra bra på att motverka vattenplaning vilket gör dem till ett säkert val på våta sommarvägar.

Nokian Tyres Hakka Green 3 är ett miljövänligt sommardäck för personbilar som erbjuder säker och ekonomisk körning. Passar även elbilar och hybrider.

HITTA DE DÄCK SOM PASSAR DIN BIL BÄST