Säkerhet på hala vintervägar

Vintern överraskar ännu en gång. Uppskattningsvis hälften av bilisterna kör antingen med sommardäck eller med andra för väglaget olämpliga däck när den första halkan överraskar. Även om den tekniska utvecklingen har gått framåt med stora steg både vad gäller däckkonstruktion och dubbning, så finns det inte heller den här vintern ingenting som kan slå dubbdäck på isiga vägar.

Däckanvändare har en lite felaktig bild av dubbfria vinterdäck. Fortfarande tror många att dubbfria vinterdäck är så kallade allvädersdäck, lämpliga för året runt bruk. Så är det inte. Moderna dubbfria vinterdäck, som exempelvis Nokian Tyres Hakkapeliitta R, är äkta vinterdäck. Dubbfria vinterdäck ska monteras på hösten då det börjar bli risk för is på vägarna och ska tas av på våren när solen börjar värma upp vägarna. På det sättet ger dubbfria vinterdäck det bästa möjliga körresultatet och man utnyttjar optimalt de goda vinteregenskaperna.

Det finns inget däck som klarar av både vintern och sommaren i de varierande nordiska förhållandena. Därför rekommenderar vi vinterdäck för vinterförhållanden och sommardäck för sommarförhållanden.

Ett modernt dubbdäck

Det stämmer också att på ett halt väglag är dubbdäck det rätta valet. Det är bara dubbarna som klarar av att slå sönder is på vägbanan och på det sättet skapa grepp vid start och inbromsning. Dubbfria vinterdäck har förstås blivit mycket bättre under årens lopp, men de är fortfarande en kompromiss när det gäller isgreppet. 

När det gäller vägslitage är moderna dubbdäck betydligt miljövänligare än för några år sedan. Dagens lättmetalldubbar orsakar 25 procent mindre vägslitage än tidigare ståldubbar. Med hjälp av modern konstruktion och datorstyrd dubbplacering blir även däckljudet lågt.

Kontrollerat sidogrepp

Vid körning med dubbdäck är sidogrepp och hur man kan kontrollera en sladd en säkerhetsfråga som få bilister tänker på. Vanligtvis uppmärksammar bilisterna däckens grepp vid acceleration och inbromsning. Ingen vill hamna i en situation där däcken förlorar sitt sidogrepp. När bilen förlorar sitt sidogrepp strävar fordonet att gå rakt fram i en kurva, vilket kallas för understyrning, eller fordonets bak börjar sladda, vilket kallas för överstyrning. För att kunna hantera fordonet på ett säkert sätt kräver båda lägen erfarenhet av bilföraren. Nokian Tyres har alltid försökt maximera säkerheten på sina vinterdäck så att däcken varnar föraren när man håller på att förlora sidogreppet och att det ska gå att styra bilen även när man förlorar sidogreppet. Det är även viktigt att däcket har ett rätt förhållande mellan sidogreppet och greppet rakt fram, vilket gör att man kan köra smidigt och jämnt.

Kolla lufttrycket 

I nya bilar är det ofta ett problem att kunna bestämma dimensionen på vinterdäck. Vanligtvis rekommenderar vi att vinterdäck ska ha samma dimension som de originalmonterade sommardäcken. På det sättet garanteras att vinterdäcken kan rulla fritt i hjulhuset i alla förhållanden. Även fälgarna ska vara av en typ som biltillverkaren rekommenderar. 

Däckverkstaden eller däcktillverkaren kan rekommendera vilket lufttryck vinterdäcken ska ha. Våra testkörningar visar att på vissa bilmodeller ska vinterdäck ha lite högre lufttryck än sommardäck. Det ger bilen betydligt bättre köregenskaper och säkerhetsmarginaler när man håller på att förlora greppet. 

Skifta om däcken 

Det blir allt viktigare att skifta däck. Bilarna har starkare motorer och de har breda lågprofildäck. På grund av detta slits drivdäcken betydligt mer än frirullande däck redan efter en relativ kort körsträcka och blir en säkerhetsrisk. Vi har sedan länge rekommenderat att skifta däcken bak/fram efter 800 – 1 000 mils körning. På det sättet slits däcken jämnt och deras livslängd ökar avsevärt. Om det finns en stor skillnad mellan slitaget på fram- och bakdäcken ökar risken för plötslig och okontrollerad sladd vid omkörning och filbyte. Även dubbarna håller längre när däcken skiftas.