RESERVDÄCK – EN LIVRÄDDARE NÄR OLYCKAN ÄR FRAMME

RESERVDÄCK – EN LIVRÄDDARE NÄR OLYCKAN ÄR FRAMME

Ett reservdäck kan vara en livräddare vid en olycka på vägen. Har du ett reservdäck i bilen samt nödvändiga verktyg för att byta däck kan du fortsätta köra även om du skulle få punktering. Men reservdäck är ofta inte samma sorts däck eller av samma storlek som resten av däcken i bilen. I dessa fall fungerar reservdäcket bara som en tillfällig lösning och är inte avsedd för längre resor.

Hitta de däck som passar dig bäst

 Olika typer av reservdäck

Det finns olika typer av reservdäck, både modeller som är avsedda för tillfällig användning för att kunna köra till en verkstad och sådana som kan permanent ersätta det skadade däcket. I vissa har man, istället för reservdäck, till exempel en reparationssats för att reparera mindre skador på däcket:

  • Ett fullstort reservdäck har samma storlek som de andra däcken på bilen. Denna typ av reservdäck kan ersätta det skadade däcket helt men tar väldigt stor plats i bilen. 
  • Det går bra att köra med ett hjul eller däck som är mindre än övriga däck på bilen, men endast tillfälligt tills det skadade däcket kan ersättas med ett nytt däck. Det är viktigt att komma ihåg att mindre reservdäck inte har samma köregenskaper som dina vanliga däck och ska endast användas vid nödsituationer tills du kan ta dig till en verkstad. Du bör inte köra över 80 km/h med ett reservdäck. Fördelen med ett mindre reservdäck är att det tar mindre plats i bilen än ett fullstort bildäck.
  • För att spara utrymme och hålla bilens vikt låg har många bilar inte ett reservdäck alls. Istället är bilen utrustad med en reparationssats som kan användas för att reparera mindre däckskador. Om detta är fallet med din bil bör du komma ihåg att kontrollera reparationssatsens utgångsdatum, särskilt om du ska åka på en längre bilresa. Passa även på bekanta dig med hur du använder satsen ifall du skulle behöva den för att reparera ett däck i en nödsituation. Precis som reservdäck är reparationssatser endast en tillfällig lösning och inte något som ersätter en riktig däckreparation hos en verkstad eller köp av nytt bildäck. 

Huruvida du kan ha ett reservdäck i bilen beror på om det finns tillräckligt med plats för ett reservdäck i bilens bagageutrymme. Många bilister vill också undvika den extra vikten som reservdäck i bagaget innebär, för att hålla nere bränslekostnaderna. Om bilen körs mycket på terräng eller utanför stadsmiljöer kan det dock vara bäst att ha ett ordentligt reservdäck istället för en reparationssats. Om du endast kör i områden där du snabbt kan ta dig till en bilverkstad kan du ofta klara dig med ett mindre reservdäck.

Vad är däck med Flat Run Technology?

Nokian Tyres FRT (Flat Run Technology) är däck som du kan fortsätta köra med även om de får punktering. Tack vare Flat Run-teknik går det att köra till en verkstad med dessa däck även om däcket tappar lufttrycket på grund av en skada eller punktering. Om skadan är av det mildare slaget kan dessa däck även repareras istället för att behöva ersättas av ett helt nytt bildäck.

Beroende på lasten i bilen är det möjligt att köra 50-150 kilometer med ett Nokian Tyres Flat Run-däck även när det är punkterat. I dessa situationer är den rekommenderade maxhastigheten 80 km/h på vanligt väglag och 50 km/h på halt väglag. Läs mer om Nokian Tyres Flat Run-teknik här.

När ska man köpa nytt reservdäck?

Även om reservdäcket bara förvaras i bagageutrymmet kommer det, precis som däcken som är monterade på bilen, inte att hålla för evigt. Du bör kontrollera reservdäckets skick regelbundet så att det går att använda när olyckan är framme.

Kontrollera alltid lufttrycket och mönsterdjupet i början av varje säsong. Minsta tillåtna mönsterdjup enligt lag är 1,6 mm på sommardäck och 3 mm på vinterdäck. Det minsta tillåtna djupet är däremot inte rekommenderat för säker körning. Det är bättre att byta slitna däck mot ett nytt i god tid innan dess mönsterdjup börjar närma sig den lagliga minimigränsen.

När du kontrollerar reservdäckets lufttryck bör du försöka ha lite mer luft i detta däck än de andra däcken. Lufttrycket i reservdäcket minskar med tiden även om det inte används. Tänk även på att ha rätt lufttryck i de andra däcken, eftersom körning med för lågt däcktryck kan slita ut däcken i förtid och i värsta fall leda till att de skadas. I vinterdäck bör du ha något högre däcktryck jämfört med sommardäck.

Utöver däckets skick är det även värt att tänka på däckets ålder, eftersom däckens skick och köregenskaper försämras med åren även om de inte används. Däckets tillverkningsdatum kan kontrolleras på däckmarkeringarna på sidoväggen, där du kan se vilken vecka och vilket år som däcket tillverkades. Däckets användningsålder bör inte överskrida sex år och den totala livslängden från tillverkningsdatumet bör inte vara längre än 10 år, oavsett hur mycket däcket har körts med.

Om du inte är säker om skicket på ditt reservdäck är tillräckligt bra det alltid bättre att köpa ett nytt däck än att chansa med ett icke-funktionellt reservdäck i en nödsituation. När du väljer ett reservdäck till din bil är det första du bör tänka på storleken på däcket. Du kan ta reda på storleken på din bils nuvarande däck från markeringarna på sidan av däcket. Kolla in Nokian Tyres utbud av vinter- och sommardäck här på vår hemsida. Du kan enkelt hitta däck som passar din bil genom att använda sökfunktionen på varje kategorisida.

Hitta de däck som passar dig bäst